Rynek reklamowy kilka procent w górę, zyskały radio i magazyny, kina i gazety w dół
Przez dziesięć miesięcy br. tradycyjne media zarobiły na reklamach ponad 6 proc. więcej niż w takim samym okresie ub.r. Największą pozytywną dynamikę przychodów miały radio, magazyny i indoor, spadły natomiast wpływy reklamowe kin i gazet.
Media pozainternetowe zarobiły na reklamach od stycznia do października br. 24,4 mld zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (obejmuje dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 6,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
Tymczasem z szacunków SMG wynika, że wpływy reklamowe netto wszystkich mediów (wraz z internetem) wyniosły w trzech kwartałach br. 5,37 mld zł i były 4 proc. wyższe niż przed rokiem (zobacz szczegóły).
Ponad połowa budżetów reklamowych w omawianym okresie trafiła do telewizji – było to 13,3 mld zł (wzrost o 0,6 proc.). Stacje radiowe zarobiły w tym roku 24,2 proc. więcej niż przed rokiem – 4,4 mld zł, a magazyny zwiększyły wpływy o 18,6 proc. - do 2,9 mld zł. Wzrost zanotowała też branża indoorowa – o 88,9 proc., do 33,7 mln zł.
Wpływy reklamowe tradycyjnych mediów | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 13 201 911 846 zł | 13 276 713 800 zł | 0,6 |
Radio | 3 573 552 014 zł | 4 438 892 174 zł | 24,2 |
Gazety | 1 300 394 293 zł | 1 297 485 952 zł | -0,2 |
Magazyny | 2 455 684 752 zł | 2 911 408 910 zł | 18,6 |
Outdoor | 1 200 513 548 zł | 1 259 686 376 zł | 4,9 |
Kina | 1 184 988 462 zł | 1 133 125 495 zł | -4,4 |
Indoor | 17 854 920 zł | 33 731 550 zł | 88,9 |
razem | 22 934 899 835 zł | 24 351 044 257 zł | 6,2 |
W tym roku reklamodawcy więcej wydali też na reklamę zewnętrzną - zainwestowali 4,9 proc. więcej (blisko 1,3 mld zł).
Marketerzy zredukowali z kolei nakłady na reklamę w gazetach i w kinach. Wydatki na reklamę w dziennikach spadły o 0, 2 proc., do blisko 1,3 mld zł, a na reklamę kinową – o 4,4 proc., do 1,1 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamowy kilka procent w górę, zyskały radio i magazyny, kina i gazety w dół