Smart living znany co piątemu Polakowi
Idea smart living, czyli mądrego, sprytnego i inteligentnego życia, jest na świecie coraz popularniejsza. 22% Polaków zadeklarowało, że żyje smart - wynika z badania Mobile Institute.
Pojęcie smart living jest znane 22% Polaków. Częściej są to kobiety oraz osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkańcy dużych miast.
Smart living rozumiany jest przez badanych jako optymalizacja życia, skupianie się na tym, co robimy dobrze, korzystanie z usług zewnętrznych ułatwiających codzienne obowiązki. Polacy zapytani o znaczenie smart living, wskazali także na życie w otoczeniu nowoczesnych technologii i w zgodzie z własnym rytmem.
Autorzy raportu z badania zdefiniowali Smart Polaka jako osobę, która w minimalnym stopniu realizuje ideę smart living w najważniejszych obszarach życia, co oznacza, że korzysta z przynajmniej jednego urządzenia z dostępem do internetu, robi zakupy w sposób przemyślany i kupuje online, zleciła już kiedyś "na zewnątrz" przynajmniej jeden z obowiązków domowych oraz istotna jest dla niej równowaga pomiędzy życiem zawodowym i osobistym.
Przyjmując taką definicję, w Polsce 22 proc. osób żyje smart. Grupa ta jest jednak dość niejednorodna. Można z niej wyodrębnić pionierów, którzy w bardzo dużym stopniu realizują? założenia smart living, czyli innowatorów (5%), jak i realizujących tylko podstawowe aktywności smart, tzw. adeptów (17%). Większość Polaków stanowią osoby, które należą do potencjalnie zainteresowanych ideą smart.
Dla wielu badanych technologia stanowi nieodłączny element życia smart. 49% Polaków deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami, a połowa uznaje, że mają one pozytywny wpływ na ich życie. Dużą rolę odgrywa internet - dnia bez dostępu do sieci nie wyobraża sobie 28% badanych. Polacy są również otwarci na nowinki technologiczne. 86% osób zadeklarowało chęć wypróbowania nowych rozwiązań w tej sferze.
Polacy lubią kupować – 89% konsumentów w Polsce można nazwać "smart shopperami". Co czwarty badany przed zakupem bazuje na opinii bliskich, znajomych czy internautów. Z kolei 21% deklaruje, że opiera się na porównywarkach cen czy serwisach zakupowych, a po zakupie dzieli się swoimi opiniami z innymi, np. poprzez komentarze w sieci.
Jednym z największych problemów Polaków jest brak czasu. 48% osób jest zapracowanych, przemęczonych lub zabieganych. Coraz częściej doświadczamy tzw. zjawiska FOMO (Fear of Missing Out), czyli przeciążenia napływającymi informacjami z jednoczesnym strachem, że te istotne nas ominą. W sferze zawodowej dla większości osób najważniejsze jest zachowanie równowagi między pracą a życiem osobistym oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 26%). Pomimo zapracowania, chcemy od pracy czegoś więcej niż tylko dobrych zarobków.
W dbaniu o zdrowie ma pomagać sport - 81% badanych deklaruje aktywność fizyczną, ale regularnie sport uprawia 35% osób. Wielu Polakom z pomocą przychodzi technologia – 80% osób uprawiających sport przyznaje, że używa smart urządzeń podczas ćwiczeń. Najczęściej są to odtwarzacz muzyki (31%), opaska fitness (20%) oraz mobilne aplikacje do pomiaru aktywności (19%).
87% osób nie lubi prac, które musi wykonywać osobiście. Najczęściej są to: sprzątanie łazienki, pranie, prasowanie, mycie naczyń (ok. 30% odpowiedzi). W efekcie ponad połowa Polaków deklaruje, że zdarza im się zlecać niektóre z prac "na zewnątrz".
Badanie ilościowe zostało zrealizowane przez Mobile Institute na zlecenie Pralniomatów Hi’Shine w dniach 21-28 marca 2016 r. metodą CAWI ((Computer-Assisted Web Interview). W badaniu udział wzięło 1495 Polaków. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.
Dołącz do dyskusji: Smart living znany co piątemu Polakowi