Nowa kampania edukacyjna TV Puls i Policji. Wykorzystano w niej kontrolowany scam z aktorem z "Lombardu"
Telewizja Puls we współpracy z Komendą Główną Policji ruszyła z kolejną odsłoną kampanii edukacyjnej #ZnamTeNumery, która skierowana jest do seniorów i ich bliskich. Wykorzystano w niej filmik wideo będący scamem. Pojawił się w nim aktor Henryk Gołębiewski prawie w całości wygenerowany przy użyciu sztucznej inteligencji.
Projekt Telewizji Puls i Komendy Głównej Policji, a także ekipy serialu „Lombard. Życie pod zastaw” przy merytorycznym wsparciu Fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem”, ma na celu edukację osób starszych i ich bliskich oraz zwrócenie uwagi na grożące im niebezpieczeństwa.
Henryk Gołębiewski gwiazdą spotu stworzonego przez AI
Nowa odsłona kampanii #ZnamTeNumery realizowana jest w dwóch etapach. Pierwszy z nich - który wystartował w czwartek,14 listopada br. (w Światowy Dzień Seniora) - polegał na emisji wideo ze scamem i trwał do 19 listopada. Był to kontrolowany scam z reklamą „Emerytury na maxa” - fikcyjnego produktu inwestycyjnego (mającego zachęcić seniorów do szybkiego i łatwego zysku), który w rzeczywistości nie istnieje. Promował go Henryk Gołębiewski, aktor znany z serialu Telewizji Puls „Lombard. Życie pod zastaw” oraz jednocześnie ambasador akcji. Wideo pojawiło się m.in. na antenach TV Puls i Puls 2 i w internecie oraz - dzięki wsparciu partnerów takich jak PKP czy Jet Line - na nośnikach Digital OOH przy dworcach kolejowych i w głównych ciągach komunikacyjnych w całej w Polsce.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Wideo-scam z Henrykiem Gołębiewskim w całości stworzono przy użyciu sztucznej inteligencji (aktor w ogóle nie był obecny na planie zdjęciowym), która często jest wykorzystywana przez oszustów (ich ofiarami padli dotychczas m.in. Iga Świątek i Robert Lewandowski, których wizerunek bezprawnie wykorzystano do reklamy nieistniejących produktów czy usług).
- Wystarczyło znaleźć w internecie jedno zdjęcie i próbkę głosu. Po tym nastąpiła seria testowania różnorodnych narzędzi, prób, błędów i poszukiwań kolejnych nowych oprogramowań, wyspecjalizowanych w unikalnym elemencie generatywnej AI. Te narzędzia umożliwiły nam stworzenie materiału wideo, a w nim wypowiedzi, która nigdy nie padła z ust pana Henryka Gołębiewskiego - powiedział Artur Cetnarowski z działu autopromocji Telewizji Puls, który razem z Mateuszem Sobkowiakiem stworzył wideo-scam.
- Mimikę pana Henryka odtworzyliśmy, nagrywając koleżankę z pracy. Na obecnym etapie zaawansowania tej technologii, dla profesjonalisty stworzenie takiego materiału to kwestia kilku dni. Obserwując tempo rozwoju sztucznej inteligencji, za chwilę wystarczą nie dni, a godziny, co nie umknie uwadze oszustów i scammerów - dodaje Mateusz Sobkowiak z działu autopromocji Telewizji Puls.
Kontrolowany scam kierował seniorów do wejścia na stronę internetową www.emeryturanamaxa.pl, na której potencjalnie mieli otrzymać więcej informacji na temat fikcyjnego produktu inwestycyjnego. W rzeczywistości użytkownicy byli przekierowywani na stronę www.ZnamTeNumery.pl (gdzie oczywiście zamiast stracić dane czy pieniądze, mogli się zapoznać z materiałami edukacyjnymi). W okresie od 14 do 19 listopada serwis Emeryturanamaxa.pl odwiedziło ok. 15 tys. osób, dając się nabrać na scam.
- Seniorzy to dla nas bardzo ważna grupa społeczna. Dlatego we współpracy z Komendą Główną Policji, Fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem”, ekipą „Lombardu” oraz licznymi partnerami staramy się nie tylko dostarczać im rozrywkę, lecz także niezbędną wiedzę. Wierzymy, że w ten sposób komercyjny nadawca może realizować ważną społecznie misję. Żyjemy w czasach, w których to, co widzimy w internecie, może być dalekie od rzeczywistości, nawet jeśli wygląda przekonująco - mówi Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls.
- Jednym z celów działalności naszej Fundacji jest m.in. dbałość o bezpieczeństwo seniorów i ich ciągła edukacja technologiczna. Ważne jest, by zachowywali szczególną ostrożność i dokładnie sprawdzali wszystkie oferty, reklamy i wiadomości, które do nich trafiają, nawet jeśli pochodzą od rzekomych bliskich - dodaje Erin Dąbska, prezes Fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem”.
Wystartował drugi etap kampanii
20 listopada rozpoczął się drugi etap kampanii. Na antenach TV Puls i Puls 2, w kanałach social media stacji, na nośnikach Digital OOH PKP i Jet Line do końca 2024 r. będzie wyświetlane wideo i kreacje z wyjaśnieniem jej założeń. Do grona partnerów na tym etapie dołączyła także Poczta Polska, sieć kin Helios, Radio Pogoda (Grupa Agora), magazyny „Przyjaciółka”, „100 rad” (Wydawnictwo Bauer), „Głos Seniora”, a także organizacje takie jak Polski Związek Kół Gospodyń Wiejskich, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów. Kampania jest również wyświetlana w placówkach ZUS, sanatoriach i komunikacji miejskiej w wybranych miastach w Polsce.
- Niestety dzisiejsze czasy to w wielu przypadkach czasy spreparowanych wiadomości. Coraz bardziej zaczyna zacierać się granica między tym, co jest prawdziwe a tym, co tylko udaje prawdziwe. Każdy z nas spotkał się na pewno z takimi przykładami. Wystarczy film z wakacji, czy kilka zdjęć, którymi tak chętnie dzielimy się w social mediach, aby móc stworzyć coś naprawdę przekonującego. Pamiętajmy, że cyberprzestępcy mogą podszywać się także pod naszych najbliższych, czy wykorzystywać wizerunki osób znanych i lubianych, żeby nas oszukać. Dlatego tak ważna jest edukacja. Poprzez naszą AI-ową odsłonę akcji #ZnamTeNumery chcemy, żeby seniorzy i ich bliscy mieli świadomość, że metody oszustów zmieniają się wraz z rozwojem różnych narzędzi, w tym sztucznej inteligencji - mówi Justyna Ganczarek, dyrektor marketingu i sprzedaży w Telewizji Puls.
- Polska Policja dostrzegła zagrożenia płynące ze świata cyfrowego powołując do życia w 2022 roku wyspecjalizowaną, wyodrębnianą jednostkę organizacyjną w postaci Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, której zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej cyberprzestrzeni. Po wprowadzeniu do powszechnego użytku sztucznej inteligencji, granice między rzeczywistością, a światem cyfrowym coraz bardziej zacierają się. Zauważyć należy, że tak naprawdę ofiarami scamu są również osoby publiczne jak politycy, sportowcy, czy aktorzy, których wizerunki budzące zaufanie czy sympatię generowane są i wykorzystywane bez ich wiedzy i zgody. Oprócz technologii, którą dysponuje Policja, elementem równie, a w określnych sytuacjach nawet istotniejszym, jest podnoszenie świadomości społecznej w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci. Jest to ogromne pole do działania dla całej Policji, ale i dla podmiotów, które aktywnie chcą i potrafią włączyć się w działania na rzecz bezpieczeństwa, wykorzystując przy tym, co warto podkreślić, nowoczesne kanały komunikacji, ale i formy, w celu dotarcia do możliwe największych grup społecznych, czego przykładem jest współpraca z Telewizją Puls - mówi nadinspektor Roman Kuster, I zastępca Komendanta Głównego Policji.
Dołącz do dyskusji: Nowa kampania edukacyjna TV Puls i Policji. Wykorzystano w niej kontrolowany scam z aktorem z "Lombardu"