Blisko połowa Polaków nie zabiera na zakupy własnych toreb
Choć Polacy chętnie wybierają używane samochody, książki czy ubrania, to już na zakupy, to już na zwykłe zakupy nie idziemy z użytymi wcześniej torbami - pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia.
"Z drugiej ręki" Polacy najczęściej wybierają samochody (58 proc.), książki i ubrania (43 proc.) oraz meble (27 proc.). Nowe wolimy kupować sprzęty AGD, dywany i artykuły sportowe.
45 proc. badanych deklaruje, że zamiast kupić coś nowego stara się naprawić już posiadany przedmiot. Co trzecia osoba korzysta z wypożyczalni, podobny odsetek wymienia się rzeczami. Co czwarta osoba deklaruje ograniczanie konsumpcji. Jednocześnie 38 proc. Polaków przyznaje, że kupuje więcej niż naprawdę potrzebuje. Tłumaczą to głównie atrakcyjnymi promocjami (52 proc.) i złymi nawykami (39 proc.).
wykres-2
Przy wyborze produktów codziennego użytku, takich jak żywność czy kosmetyki, Polacy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na cenę i skład produktu, następnie na jego wpływ na zdrowie, naturalność, opinię o marce oraz praktyczność opakowania. Kwestie związane z ekologią, w tym dotyczące wpływu produktu czy jego opakowania na środowisko naturalne, są dużo mniej istotne i wskazywane przez zaledwie kilka procent osób.
Dla co trzeciego Polaka cena produktu jest barierą uniemożliwiającą zrównoważone środowiskowo zachowania konsumpcyjne. Początkowa chęć zakupu produktu opatrzonego ekologicznym certyfikatem drastycznie spada wraz ze wzrostem jego ceny.
Foliówki i środowisko naturalne
29 proc. Polaków przyznaje, że używa zbyt wielu toreb foliowych. Tylko nieco ponad połowa (53 proc.) twierdzi, że w ciągu ostatnich dwóch miesięcy zabrała torbę wielorazowego użytku na zakupy, zaś co trzecia osoba deklaruje, że odmówiła wzięcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej.
Niemal co trzeci (31 proc.) ankietowany ma poczucie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na środowisko naturalne. 37 proc. respondentów przyznaje, że wierzy, że zmiana ich codziennych zachowań i nawyków mogłaby się pozytywnie przyczynić do ochrony środowiska. W tej grupie przeważają kobiety i osoby z wyższym wykształceniem.
- Rosnąca popularność koncepcji gospodarki współdzielenia jest obecna w życiu mieszkańców Polski. W ten sposób przeciwdziałamy marnotrawstwu, a w konsekwencji zmniejszamy negatywny wpływ na środowisko naturalne. Korzystamy z wypożyczalni czy internetowych platform sharingowych. Chętnie oddajemy za darmo niepotrzebne przedmioty, a co piąty respondent przyznaje, że bierze pod uwagę opcję wymiany z innymi. Zauważalne proekologiczne postawy niekoniecznie idą w parze ze świadomością własnego oddziaływania na środowisko. Badanie dowodzi, że Polacy odpowiedzialność za recykling produktów przypisują głównie producentom – tak tę kwestię postrzega 70 proc. ankietowanych - mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna i członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, partnera badania.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl), na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejsca zamieszkania oraz regionu grupie Polaków w wieku od 18-65, N=1001. Termin realizacji: 7.08.2019-18.08.2019r.
Dołącz do dyskusji: Blisko połowa Polaków nie zabiera na zakupy własnych toreb