SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVN ma nowego właściciela. Sfinalizowano fuzję WarnerMedia i Discovery

Koncerny Discovery, Inc. oraz AT&T Inc. ogłosiły finalizację transakcji, w wyniku której doszło do połączenia WarnerMedia i Discovery. Efektem fuzji jest powstanie wiodącego podmiotu na globalnym rynku mediów i rozrywki. Pokieruje nim David Zaslav, dotychczasowy szef Discovery. W skład nowej firmy wchodzi m.in. TVN Grupa Discovery.

Zgodnie z postanowieniami umowy, która została zawarta w formie Reverse Morris Trust, w momencie finalizacji transakcji AT&T otrzymała 40,4 mld dol. w gotówce, a WarnerMedia zachowa część swojego zadłużenia. Akcjonariusze AT&T otrzymali dodatkowo 0,241917 udziałów w WBD za każdą akcję AT&T posiadaną przez nich w momencie finalizacji transakcji.

Łącznie akcjonariusze AT&T otrzymali 71 proc. akcji połączonego podmiotu. Pozostała część udziałów nowej spółki należy do dotychczasowych akcjonariuszy Discovery. Oprócz nowych udziałów w WBD, akcjonariusze AT&T mają tę samą liczbę akcji AT&T,co poprzednio.

Fuzję Discovery z WarnerMedia, należącym poprzednio do AT&T, ogłoszono w maju ub.r. W grudniu bezwarunkową zgodę na transakcję wyraziła Komisja Europejska, a na początku br. fuzję zaakceptowali akcjonariusze AT&T, Federalna Komisja Handlu i Departament Sprawiedliwości USA oraz - w marcu - akcjonariusze Discovery.

Zaslav: to kamień milowy nie tylko dla Warner Bros. Discovery

W piątek wieczorem poinformowano, że transakcja została sfinalizowana. Od poniedziałku połączona firma będzie działała pod nazwą Warner Bros. Discovery, na amerykańskiej giełdzie Nasdaq zastąpi Discovery, będzie oznaczona skrótem WBD.

- Dzisiejsze wydarzenie to kamień milowy nie tylko dla Warner Bros. Discovery, ale również dla naszych akcjonariuszy, dystrybutorów, reklamodawców, partnerów kreatywnych, oraz - co najważniejsze - dla naszych odbiorców na całym świecie - komentuje David Zaslav, CEO Warner Bros. Discovery, poprzednio szef Discovery.

- Dzięki połączeniu naszych potencjałów i różnych modeli biznesowych, Warner Bros. Discovery zaoferuje widzom zróżnicowane i najpełniejsze portfolio treści - dostępnych w kinach, telewizji i na platformach streamingowych. Jesteśmy przekonani, że będziemy w stanie zaproponować naszym odbiorcom bogactwo formatów, a połączenie naszych firm będzie sprzyjać ich dalszemu rozwojowi - jednocześnie spełniając oczekiwania naszych akcjonariuszy. Z ogromnym entuzjazmem podchodzę do współpracy naszych zespołów i rozwoju Warner Bros. Discovery jako miejsca, gdzie rodzić się będą nowe, fascynujące historie - zapewnia Zaslav.

- Dzięki połączeniu z WarnerMedia Discovery zyskuje utalentowany i innowacyjny zespół. Powstaje nowa, prężnie rozwijająca się organizacja o globalnym zasięgu i kompetencjach pozwalających stać na czele transformacji, która ma obecnie miejsce na rynku mediów i rozrywki, dystrybucji skierowanej bezpośrednio do konsumentów (direct-to-consumer) oraz całej branży technologicznej. Połączenie tych dwóch spółek wzmocni także ugruntowaną i wiodącą pozycję WarnerMedia w świecie mediów i streamingu, a nasi akcjonariusze zyskają znaczący udział w Warner Bros. Discovery i jej przyszłych sukcesach - mówi John Stankey, CEO w AT&T.

W komunikacie zapowiedziano, że Warner Bros. Discovery będzie oferować różnorodne treści własne i licencjonowane, dostępne w telewizji, kinach, a także na platformach streamingowych. Nowa oferta łączy w formaty rozrywkowe, relacje sportowe i programy informacyjne, dostarczane dotychczas przez WarnerMedia, oraz treści non-fiction, międzynarodową rozrywkę i sport, znane z kanałów Discovery.

Wśród marek nowej grupy są takie kanały i usługi jak Discovery Channel, discovery+, Warner Bros. Entertainment, CNN, CNN+, DC, Eurosport, HBO, HBO Max, HGTV, Food Network, Investigation Discovery, TLC, TNT, TBS, truTV, Travel Channel, MotorTrend, Animal Planet, Science Channel, New Line Cinema, Cartoon Network, Adult Swim, Turner Classic Movies. W Polsce do połączonej grupy należą TVN Grupa Discovery i HBO Polska.

AT&T inwestuje w 5G i światłowody

Szef AT&T opisuje też, na co telekom przeznaczy pieniądze uzyskane z tej transakcji.

- Stoimy u progu epokowych wyzwań w komunikacji, a tym samym rozpoczynamy nową erę w historii AT&T. W związku z finalizacją naszej transakcji, planujemy rekordowe inwestycje w rozwój obszarów takich jak 5G i światłowody – które cechuje wysoka dynamika wzrostu. Jednocześnie chcemy być liderem na amerykańskim rynku szerokopasmowym - wylicza.

- Pragniemy również zwiększyć nacisk na zwrot inwestycji dla naszych akcjonariuszy. Będziemy inwestować w rozwój, poprawiać bilans finansowy i obniżać wysokość zadłużenia, jednocześnie oferując wysokie dywidendy - dzięki czemu nasze akcje należą do najlepszych pod tym względem na amerykańskim rynku - zapowiada Stankey

Warner Bros. Discovery z zespołem menedżerskim, logo i hasłem

Zapowiadając wiosną ub.r. swoją fuzję, Discovery i WarnerMedia podały, że rada dyrektorów nowej firmy będzie składać się z 13 członków, początkowo sześciu zostanie powołanych przez AT&T, a sześciu (w tym David Zaslav) przez Discovery.

David Zaslav w Warner Bros. Discovery będzie pełnił funkcje prezesa i CEO. Natomiast przewodniczącym rady dyrektorów będzie Samuel Di Piazza, obecnie członek rady dyrektorów AT&T.

Oprócz nich w skład rady nadzorczej Warner Bros. Discovery weszli:
- Robert Bennett (dyrektor w Discovery od 2008 roku, ponadto dyrektor zarządzający w Hilltop Investments),
- Li Haslett Chen (założyciel i CEO firmy Narrativ),
- Richard Fisher (w latach 2005-2015 prezes i CEO Banku Rezerwy Federalnej w Dallas),
- Paul Gould (członek rady dyrektorów Discovery od 2008 roku, ponadto dyrektor zarządzający Allen & Company Incorporated),
- Debra Lee (członkini rady dyrektorów AT&T, w latach 2006-2018 szefowa BET Networks),
- John Malone (w radzie dyrektorów Discovery od 2008 roku, a także członek rad nadzorczych spółek z koncernu Liberty Global),
- Fazal Merchant (doradca Sixth Street Partners, były szef Tanium),
- Steven Miron (członek rady dyrektorów Discovery od 2008 roku, ponadto jeden z szefów Advance/Newhouse Partnership),
- Steven Newhouse (jeden z szefów Advance/Newhouse Partnership),
- Paula  Price (była wiceprezes i dyrektor finansowa w Macy's),
- Geoffrey Yang (członek rady dyrektorów AT&T, partner i dyrektor zarządzający w Redpoint Ventures).

Zaznaczono, że powołane do rady dyrektorów Warner Bros. Discovery osoby, które są obecnie członkami rady dyrektorów AT&T, zrezygnują z tych drugich funkcji. Z koncernem rozstaje się natomiast Jason Kilar, przez ostatnie dwa lata szef WarnerMedia.

W połowie ub.r. zaprezentowano już logo Warner Bros. Discovery i hasło główne firmy: „the stuff that dreams are made of” („rzeczy, z których stworzono sny”).

- Naszą wspólną wizją jest firma zajmująca się czystą rozrywką. Łącząca najbardziej cenione formaty na świecie z najlepszych gatunków programowych, w tym telewizji i filmów premium, animacji, światowego sportu i wiadomości, dzieci i rodzin, stylu życia - rozrywka pod jednym dachem - poinformował David Zaslav w maju ub.r., gdy ogłaszano transakcję.

 

Discovery i WarnerMedia razem oszczędzą 3 mld dolarów

Fuzja koncernów ma pozwolić osiągać wyższe przepływy pieniężne, które umożliwią szybkie zmniejszenie poziomu zadłużenia - do wartości 3-krotności rocznego zysku EBITDA w ciągu 24 miesięcy (z ok. 5-krotności w momencie fuzji). Potem zadłużenie ma utrzymywać się w przedziale 2,5-3-krotności rocznej EBITDA. WarnerMedia ma zapewniono finansowanie od JP Morgan i spółek zależnych Goldman Sachs.

W prezentacji z maja ub.r. podano, że jeśli fuzja zostanie sfinalizowana w połowie przyszłego roku, w 2023 roku nowy podmiot ma osiągnąć 52 mld dolarów wpływów, z czego ponad 15 mld dolarów od subskrybentów cyfrowych. W ub.r. Discovery i WarnerMedia łącznie miały 39 mld dolarów przychodów.

Skorygowany zysk EBITDA połączonych firm w 2023 roku ma sięgnąć 14 mld dolarów, wobec 12 mld dolarów ich łącznej skorygowanej EBITDA w ub.r. Synergie kosztowe są prognozowane na ponad 3 mld dolarów.

Nowy koncern w ponad 220 krajach

Koncern powstały w efekcie fuzji będzie obecny w ponad 220 krajach i 50 obszarach językowych. Jego biblioteka wideo będzie liczyć ponad 200 tys. godzin.

- Nowa firma będzie mogła rywalizować na całym świecie w szybko rosnącym sektorze usług bezpośrednio do konsumentów - zapewniając frapujące treści subskrybentom w ramach całej swojej oferty, obejmującej HBO Max i niedawno uruchomione discovery+ - zapowiedziano w komunikacie w maja br.. Zwrócono uwagę, że oferta WarnerMedia obejmuje głównie produkcje fabularne, natomiast Discovery tworzy wiele treści niefabularnych.

- Nowa firma będzie mogła inwestować w więcej oryginalnych treści na platformy streamingowe, zwiększyć możliwości programowe swoich globalnych płatnych stacji linearnych oraz kanałów nadawanych na poszczególnych rynkach oraz oferować więcej innowacyjnych doświadczeń wideo - wyliczono.

- Umowa łączy dwóch liderów rozrywki z komplementarnymi atutami w zakresie treści i pozycjonuje nową firmę jako jedną z czołowych globalnych platform streamingowych. Wesprze fantastyczny wzrost i międzynarodową ekspansję HBO Max oraz globalną obecność Discovery oraz pozwoli osiągnąć wydajność umożliwiającą tworzenie więcej wspaniałych treści, żeby dawać konsumentom to, czego chcą - podkreślił John Stankey w maju ub.r.

Zaznaczył, że AT&T skupi się na rynku telekomunikacyjnym, natomiast akcjonariusze telekomu dodatkowo będą mieć akcje nowego podmiotu.

WarnerMedia kupiony za 85 mld dolarów

Do WarnerMedia należą przede wszystkim nadawcy telewizyjni CNN, HBO i Cartoon Network, a także wytwórnia filmowa Warner Bros. W połowie 2018 roku firma, wówczas działająca pod nazwą Time Warner została przejęta przez operatora telekomunikacyjnego AT&T za ok. 85 mld dolarów, z czego 42,5 mld dolarów w gotówce.

Transakcję zapowiedziano jesienią 2016 roku, po czym prawie dwa lata zabrało uzyskanie zgody sądu federalnego na jej realizację. Negatywnie wypowiadał się o niej Donald Trump, już w czasie kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2016 roku zapowiedział, że ją zablokuje.

Obecnie AT&T skupia się na rynku telekomunikacyjnym, zbiera środki na zakup częstotliwości do rozwoju sieci 5G. Niedawno koncern wziął kredyt 14 mld dolarów kredytu, a w lutym br. sprzedał funduszowi TPG Capital jedną trzecią udziałów platformy telewizyjnej DirecTV za 16,25 mld dolarów. W 2015 roku kupił ją za 68 mld dolarów.

Discovery kupiło Eurosport i Scrippsa z TVN

Koncern Discovery w latach 2012-2015 roku przejął 100 proc. udziałów Eurosportu, a na początku 2018 roku za 14,6 mld dolarów kupił Scripps Networks Interacitve, ówczesnego właściciela Grupy TVN, płacąc 8,4 mld dolarów w gotówce, a resztę w swoich akcjach.

W drugim kwartale 2021 r. Discovery osiągnął wzrost przychodów o 21 proc. do 3,06 mld dolarów oraz zysku netto z 271 do 672 mln dolarów.

Dołącz do dyskusji: TVN ma nowego właściciela. Sfinalizowano fuzję WarnerMedia i Discovery

45 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
To ino ja
Wielkiego Edwarda to nie rusza on jest jak tysiącletni dąb. Stoi twardo i się nie łamie.
0 0
odpowiedź
User
Wartyl
Kaczka aż się trzęsie z wściekłości że w polsce istnieje inny niż rządowy przekaz dnia...
0 0
odpowiedź
User
mimo
jeszcze więcej szmiry mułu i taniego badziewia o i propagandy ogłupiajcych motłoch dla swoich celów czyli tzw rozrywki PS film Sieć 1976 r -Network jeszcze bardzie aktualny
0 0
odpowiedź