SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wartość reklamy outdoorowej spadła o 14 proc.

W ubiegłym roku wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce były o 14 proc. niższe niż w 2008 roku – wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. W samym czwartym kwartale 2009 r. outdoor stracił 17 procent.

Wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły w ubiegłym roku 607,1 mln zł, co oznacza spadek o 14 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Z tej kwoty 23,3 mln zł wyniosła sprzedaż reklam na środkach komunikacji miejskiej. Wartość reklamy outdoorowej w czwartym kwartale ubiegłego roku była niższa o 17 proc. niż w tym samym okresie 2008 roku, przy czym w przypadku reklamy tranzytowej ten spadek wyniósł aż 43 proc.

 – Negatywnym zjawiskiem spowolnienia rynku out of home w 2009 roku było zamrożenie cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy. Biorąc pod uwagę strukturę kosztów, zwłaszcza w zakresie utrzymania sieci nośników, doprowadziło także do zatrzymania bieżących inwestycji. Firmy starały się uniknąć strat przez wprowadzanie programów oszczędnościowych. Mogą mieć one znaczący wpływ na ich wyniki w roku bieżącym – opisuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Udział poszczególnych sektorów w wielkości sprzedaży reklamy out of home w 2009 roku:
1. Sprzedaż 20,24%
2. Telekomunikacja 15,61%
3. Rozrywka/Kultura 15,01%
4. Żywność 12,67%
5. Motoryzacja/Transport 6,07%

Udział poszczególnych kategorii produktów w wielkości sprzedaży reklamy out of home w 2009 roku:
1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 16,99%2. Systemy telefonii komórkowej 13,26%
3. Środki osobistej pielęgnacji ciała 4,28%
4. Samochody 3,95%
5. Odzież/Obuwie 3,33%
 

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2009 r.
kategoriewielkość sprzedaży w PLN

I kw.'09II kw.'09III kw.'09IV kw.'09
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie25 766 91924 726 12725 534 11227 119 071
Pozostałe z sektora Sprzedaż3 789 1255 483 5204 547 2515 862 487
Piwo2 809 0508 142 9305 066 744706 432
Napoje3 840 5077 148 3495 472 6071 253 005
Pozostałe z sektora Żywność11 086 74211 594 3425 717 66114 044 389
Filmy kinowe3 661 5333 938 4593 715 3654 287 801
Stacje TV3 916 9011 276 5076 139 0361 874 565
Stacje radiowe852 0071 128 830560 358822 205
Magazyny998 8071 146 2862 103 684748 529
Gazety codzienne3 142 9783 990 3063 352 1863 768 723
Edukacja600 0971 548 7473 144 595930 336
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura5 540 93010 251 1518 070 2539 726 583
Internet945 1301 499 558666 6033 046 069
Systemy telefonii komórkowej20 394 43326 968 73516 725 57516 375 386
Telefonia stacjonarna1 217 4651 761 806103 5911 574 729
Pozostałe z sektora Telekomunikacja1 373 0861 048 379744 709311 395
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA7 193 0089 600 2423 941 5115 259 859
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI2 961 7352 831 011388 5011 740 871
Samochody10 840 6004 805 3391 640 1846 671 409
Oleje/Paliwa501 6241 1891 501 0561 431 654
Stacje benzynowe626 393412 483270 850243 689
Transport696 2401 348 101828 3741 131 428
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport470 4541 539 588322 5101 576 085
Banki1 254 8583 490 7953 175 8626 482 405
Ubezpieczenia190 6652 951 3631 552 655748 849
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 485 1923 052 8941 382 4156 254 244
Proszki do prania61 12884 800899 954379 660
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości124 482178 272246 404142 552
Akcje społeczne non-profit980 0762 730 2125 371 7385 315 024
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja133 025133 354103 469488 908
AGD/RTV951 5781 871 5011 445 7623 721 271
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura853 1602 050 2532 681 1944 241 848
Biura podróży1 899 9783 416 748986 646809 775
Usługi medyczne154 726348 721191 627362 221
Pozostałe z sektora Usługi3 931 9941 920 0963 165 3642 932 603
BUDOWNICTWO2 699 3713 618 2492 843 7162 213 258
PRODUKTY DLA DZIECI6 9121 112144 52853 964
ODZIEŻ/OBUWIE4 144 2877 930 7623 721 5704 393 958
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT01 450 863846 378249 380
PRZEMYSŁ72 460183 52628 166690 580
ROLNICTWO/OGRODNICTWO78 00022 5315 29414 190
KAMPANIE POLITYCZNE1 562 5013 867 5136 3007 210
NIEOKREŚLONY SEKTOR3 228 6725 037 5695 183 5859 005 160
ŁĄCZNIE137 038 828176 533 114134 539 942159 013 760
ŁĄCZNIE 2009607 125 645


– Bardzo zauważalnym jest spadek wpływów w zakresie reklamy tranzytowej, które w ciągu trzech lat zmniejszyły się o blisko połowę – dodaje Lech Kaczoń. – Przyczyną tego stanu rzeczy są znaczące ograniczenia w możliwościach korzystania z taboru tramwajowego i autobusowego w największych miastach i aglomeracjach, na co branża out of home nie miała żadnego wpływu, mimo podejmowanych działań i prób uzyskania zadowalającego konsensusu – uzasadnia.

 

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY NA ŚRODKACH KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W 2009 r.
kategoriewielkość sprzedaży w PLN

I kw.'09II kw.'09III kw.'09IV kw.'09
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie942 534885 756960 768192 104
Pozostałe z sektora Sprzedaż151 134481 798323 27628 005
Piwo139 255170 790107 25546 209
Napoje0229 80029 200200 000
Pozostałe z sektora Żywność397 27050 68962 722137 682
Filmy kinowe0155 885262 726110 500
Stacje TV215 214206 656364 76049 374
Stacje radiowe22 386192 05020 0003 960
Magazyny050 000264 3300
Gazety codzienne205 846316 781195 937143 173
Edukacja52 138157 730250 64578 082
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura398 789643 227253 628103 736
Internet26 800193 754123 20021 858
Systemy telefonii komórkowej203 999695 369371 6901 253
Telefonia stacjonarna42 000441 7680228 000
Pozostałe z sektora Telekomunikacja0306 07200
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA30 630105 5061 35066 300
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI201 040238 7600588 234
Samochody8 61175 3237 988280 131
Oleje/Paliwa00091 000
Stacje benzynowe00266 8000
Transport203 440351 09179 605165 663
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport5 72340 78323 8975 831
Banki26 310586 660132 209160 422
Ubezpieczenia135 702622 614110 000235 554
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing45 65342 46454 512281 536
Proszki do prania080 00000
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości0000
Akcje społeczne non-profit97 20479 0947 14662 969
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja018 53010 3860
AGD/RTV8 6723 00016 000557 383
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura81 499141 359146 350514 877
Biura podróży43 875439 03515 82976 091
Usługi medyczne3 56059 34004 896
Pozostałe z sektora Usługi12 63224 74024 20032 473
BUDOWNICTWO185 74142 27044 740105 429
PRODUKTY DLA DZIECI1 1121 11230 9004 321
ODZIEŻ/OBUWIE390 044318 249537 640259 861
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT0221 768016 200
PRZEMYSŁ23 3002 70010 620113 822
ROLNICTWO/OGRODNICTWO001 55014 190
KAMPANIE POLITYCZNE018 39600
NIEOKREŚLONY SEKTOR0170 8482 0006 500
ŁĄCZNIE4 302 1138 861 7685 113 8584 987 619
ŁĄCZNIE 200923 265 358


– Zgodnie z informacjami uzyskanymi z firm członkowskich IGRZ przewiduje, że bieżący rok będzie rokiem ustabilizowania sytuacji na rynku out of home – ujawnia Lech Kaczoń. – Uważamy, że ta część reklamodawców, która ograniczyła wydatki w roku 2009, doszła do wniosku, że nie była to do końca dobrze przemyślana decyzja, na co wskazują wyniki tych przedsięwzięć, które w roku ubiegłym korzystały z nośników out of home bez znaczących ograniczeń. Sądzimy, więc że bieżący rok będzie lepszy od poprzedniego – podsumowuje.

Dołącz do dyskusji: Wartość reklamy outdoorowej spadła o 14 proc.

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
aws
nie ma zadnych komentarzy? outdoor passe
odpowiedź
User
ReklamaKcja
MÓWIMY DOŚĆ!!!

Po kolejnej zagranicznej podróży i powrocie do naszej stolicy – nie wytrzymaliśmy! Mówimy dość!!!


Mamy dość:
ohydnych, wszędobylskich reklam na ulicach
paskudnych, ogromnych pseudoszyldów - od warzywniaków poprzez fryzjerów, po zakłady pogrzebowe

Chcemy wreszcie zobaczyć jak naprawdę wyglądają nasze miasta i miasteczka.

Tak jak mamy prawo do czystego powietrza, tak mamy prawo do czystej przestrzeni.

Nigdzie na świecie nie ma takiej ilości reklam, szyldów i innego badziewia atakującego wzrok i rozum na każdym kroku. W Polsce na każdym kroku dzieje się niebywały skandal, który tak spowszedniał, że przestał być chyba rozpoznawalny – to gwałt na naszej psychice i poczuciu estetyki. Postanowiliśmy coś z tym zrobić.

Rozpoczynamy akcję zareklamowania Polski – czyli złożenia reklamacji!!! Nie chcemy takiego wizerunku naszego kraju – oto staruje:

REKLAMA(k)CJA!!!

Chcemy zmusić odpowiedzialnych za ten syf do zrobienia porządku. Ponieważ nikt nic w tym kierunku nie robi, sami postanowiliśmy się wziąć do roboty. Wierzymy, że wspólnie naszymi znajomymi i znajomymi tych znajomych, możemy zmienić rzeczywistość. Nie mamy żadnych koneksji politycznych ani ambicji do rządzenia – chcemy żeby ludzie, których wybieramy i na których płacimy podatki wreszcie wysłuchali nas i zrealizowali nasze potrzeby (wyjątkowo skromne i nie wymagające pieniędzy).

Czego konkretnie chcemy?

zdecydowanego, wielokrotnego (co najmniej 10 – 20 razy) ograniczenia liczby reklam wielkoformatowych na ulicach
zdecydowanego ograniczenia (i egzekwowania tego ograniczenia) powierzchni szyldów informacyjnych
zatwierdzania treści i formy szyldów i reklam zewnętrznych przez kompetentne grono wybrane spośród artystów, architektów, urbanistów, które weźmie odpowiedzialność za wygląd naszych ulic

Co zrobimy?

Po pierwsze – zaczęliśmy!!! Ruszamy z ReklamaKcją i prosimy żebyście się do ReklamaKcji przyłączyli, każdy na swój ulubiony sposób. Razem są nas tysiące i tworzymy siłę, która może wszystko!

Sprawdzimy jakie są naprawdę przepisy i dlaczego nie są przestrzegane – skoro są takie miejsca (cały Trakt Królewski, Starówka) na których problemu nie ma, to znaczy, że jakieś przepisy jednak obowiązują, tylko nie ma komu ich egzekwować.

Będziemy zmuszać burmistrzów, prezydentów i innych im podobnych, żeby ograniczyli liczbę billboardów w miastach i miasteczkach – jeśli podwyższą na nie ceny, wpływy nie powinny zmaleć – mniej ale drożej (swoją drogą ciekawe ile miasto na tym zarabia i jaki to jest procent zysku całej branży).

Zidentyfikujemy i wszystkim ogłosimy nazwiska odpowiedzialnych za ten bajzel.

Postaramy się sprawę nagłośnić gdzie się da (prasa, radio, telewizja, internet, imprezy, domówki, w kolejce i na ścianie w damskiej toalecie).

Jakich chcemy efektów?

zdecydowanej poprawy estetyki naszych miast
poprawy przejrzystości – mamy nadzieję, że wreszcie będzie można zauważyć prawdziwe znaki informacyjne
przerzucenia budżetów reklamowych do bardziej pożytecznych mediów (prasa, radio, tv, internet, itp.), które część swoich dochodów przeznaczają na jakiekolwiek rozsądne cele
poprawy świadomości konsumenckiej – chcemy, żeby produkty i usługi sprzedawały się bo są lepsze, a nie tylko dlatego, że są rozreklamowane
i na koniec, ale nie najmniej ważne – żebyśmy wszyscy ruszyli dupy i zrobili coś, bo najwyraźniej nikt za nas tego nie zrobi!!! Spowodujemy, że firmy będą się wstydzić, że reklamują się na ulicy.

Pomysły „dziania się”:

wysyłamy wiadomość o ReklamaKcji gdzie się da
sprawdzamy obowiązujące przepisy
sprawdzamy czy trzeba je poprawić, czy wystarczy je egzekwować
wszędzie gdzie się da mówimy o ReklamaKcji (w programach, felietonach, listach do rodziny i przyjaciół, w łóżku z żoną i kochanką)
zakładamy strony www, blogi, czaty, forum, etc.
wyśmiewamy absurdy reklamowe
niszczyć reklam pewnie nie możemy ale przygotowujemy działania partyzanckie (niestety operacyjnie tajne)
tropimy osoby odpowiedzialne i je rozliczamy (też wszędzie gdzie się da)
pytamy przy okazji wyborów samorządowych i kampanii wyborczej co kandydaci z tym syfem zamierzają zrobić


JEŚLI MACIE JAKIEŚ POMYSŁY I UWAGI – PISZCIE:

reklamakcja@gmail.com

a najlepiej od razu wprowadzajcie w życie!!! Każdy może się przyłączyć jak chce i kiedy chce (zaprojektować logo, zrobić stronę, lub wyhaftować hasło na koszulce)

Zobaczycie! Na pewno nam się uda!


A TERAZ, PROSIMY: OD RAZU PRZEŚLIJCIE TĘ WIADOMOŚĆ DALEJ :-)


odpowiedź
User
kaczorek
Nie denerwuj sie, outdoor to medium niemierzalne i praktycznie nie wiadomo jaka jest skutecznosc (wiadomo, ze bardzo slaba - zastanow sie jakie dzisiaj widziales reklamy zewnetrzne... masz odpowiedz, zapytaj znajomych... to juz sie upewnisz). Niedlugo nikt za to nie bedzie chcial placic i samo padnie, zostana tylko najlepsze lokalizacje (10% obecnych)
odpowiedź