Wartość reklamy outdoorowej spadła o 14 proc.
W ubiegłym roku wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce były o 14 proc. niższe niż w 2008 roku – wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. W samym czwartym kwartale 2009 r. outdoor stracił 17 procent.
Wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły w ubiegłym roku 607,1 mln zł, co oznacza spadek o 14 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Z tej kwoty 23,3 mln zł wyniosła sprzedaż reklam na środkach komunikacji miejskiej. Wartość reklamy outdoorowej w czwartym kwartale ubiegłego roku była niższa o 17 proc. niż w tym samym okresie 2008 roku, przy czym w przypadku reklamy tranzytowej ten spadek wyniósł aż 43 proc.
– Negatywnym zjawiskiem spowolnienia rynku out of home w 2009 roku było zamrożenie cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy. Biorąc pod uwagę strukturę kosztów, zwłaszcza w zakresie utrzymania sieci nośników, doprowadziło także do zatrzymania bieżących inwestycji. Firmy starały się uniknąć strat przez wprowadzanie programów oszczędnościowych. Mogą mieć one znaczący wpływ na ich wyniki w roku bieżącym – opisuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Udział poszczególnych sektorów w wielkości sprzedaży reklamy out of home w 2009 roku:
1. Sprzedaż 20,24%
2. Telekomunikacja 15,61%
3. Rozrywka/Kultura 15,01%
4. Żywność 12,67%
5. Motoryzacja/Transport 6,07%
Udział poszczególnych kategorii produktów w wielkości sprzedaży reklamy out of home w 2009 roku:
1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 16,99%2. Systemy telefonii komórkowej 13,26%
3. Środki osobistej pielęgnacji ciała 4,28%
4. Samochody 3,95%
5. Odzież/Obuwie 3,33%
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2009 r. | ||||
kategorie | wielkość sprzedaży w PLN | |||
I kw.'09 | II kw.'09 | III kw.'09 | IV kw.'09 | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 25 766 919 | 24 726 127 | 25 534 112 | 27 119 071 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 3 789 125 | 5 483 520 | 4 547 251 | 5 862 487 |
Piwo | 2 809 050 | 8 142 930 | 5 066 744 | 706 432 |
Napoje | 3 840 507 | 7 148 349 | 5 472 607 | 1 253 005 |
Pozostałe z sektora Żywność | 11 086 742 | 11 594 342 | 5 717 661 | 14 044 389 |
Filmy kinowe | 3 661 533 | 3 938 459 | 3 715 365 | 4 287 801 |
Stacje TV | 3 916 901 | 1 276 507 | 6 139 036 | 1 874 565 |
Stacje radiowe | 852 007 | 1 128 830 | 560 358 | 822 205 |
Magazyny | 998 807 | 1 146 286 | 2 103 684 | 748 529 |
Gazety codzienne | 3 142 978 | 3 990 306 | 3 352 186 | 3 768 723 |
Edukacja | 600 097 | 1 548 747 | 3 144 595 | 930 336 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 5 540 930 | 10 251 151 | 8 070 253 | 9 726 583 |
Internet | 945 130 | 1 499 558 | 666 603 | 3 046 069 |
Systemy telefonii komórkowej | 20 394 433 | 26 968 735 | 16 725 575 | 16 375 386 |
Telefonia stacjonarna | 1 217 465 | 1 761 806 | 103 591 | 1 574 729 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 1 373 086 | 1 048 379 | 744 709 | 311 395 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 7 193 008 | 9 600 242 | 3 941 511 | 5 259 859 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 2 961 735 | 2 831 011 | 388 501 | 1 740 871 |
Samochody | 10 840 600 | 4 805 339 | 1 640 184 | 6 671 409 |
Oleje/Paliwa | 501 624 | 1 189 | 1 501 056 | 1 431 654 |
Stacje benzynowe | 626 393 | 412 483 | 270 850 | 243 689 |
Transport | 696 240 | 1 348 101 | 828 374 | 1 131 428 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 470 454 | 1 539 588 | 322 510 | 1 576 085 |
Banki | 1 254 858 | 3 490 795 | 3 175 862 | 6 482 405 |
Ubezpieczenia | 190 665 | 2 951 363 | 1 552 655 | 748 849 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 1 485 192 | 3 052 894 | 1 382 415 | 6 254 244 |
Proszki do prania | 61 128 | 84 800 | 899 954 | 379 660 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 124 482 | 178 272 | 246 404 | 142 552 |
Akcje społeczne non-profit | 980 076 | 2 730 212 | 5 371 738 | 5 315 024 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 133 025 | 133 354 | 103 469 | 488 908 |
AGD/RTV | 951 578 | 1 871 501 | 1 445 762 | 3 721 271 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 853 160 | 2 050 253 | 2 681 194 | 4 241 848 |
Biura podróży | 1 899 978 | 3 416 748 | 986 646 | 809 775 |
Usługi medyczne | 154 726 | 348 721 | 191 627 | 362 221 |
Pozostałe z sektora Usługi | 3 931 994 | 1 920 096 | 3 165 364 | 2 932 603 |
BUDOWNICTWO | 2 699 371 | 3 618 249 | 2 843 716 | 2 213 258 |
PRODUKTY DLA DZIECI | 6 912 | 1 112 | 144 528 | 53 964 |
ODZIEŻ/OBUWIE | 4 144 287 | 7 930 762 | 3 721 570 | 4 393 958 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 0 | 1 450 863 | 846 378 | 249 380 |
PRZEMYSŁ | 72 460 | 183 526 | 28 166 | 690 580 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 78 000 | 22 531 | 5 294 | 14 190 |
KAMPANIE POLITYCZNE | 1 562 501 | 3 867 513 | 6 300 | 7 210 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 3 228 672 | 5 037 569 | 5 183 585 | 9 005 160 |
ŁĄCZNIE | 137 038 828 | 176 533 114 | 134 539 942 | 159 013 760 |
ŁĄCZNIE 2009 | 607 125 645 |
– Bardzo zauważalnym jest spadek wpływów w zakresie reklamy tranzytowej, które w ciągu trzech lat zmniejszyły się o blisko połowę – dodaje Lech Kaczoń. – Przyczyną tego stanu rzeczy są znaczące ograniczenia w możliwościach korzystania z taboru tramwajowego i autobusowego w największych miastach i aglomeracjach, na co branża out of home nie miała żadnego wpływu, mimo podejmowanych działań i prób uzyskania zadowalającego konsensusu – uzasadnia.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY NA ŚRODKACH KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W 2009 r. | ||||
kategorie | wielkość sprzedaży w PLN | |||
I kw.'09 | II kw.'09 | III kw.'09 | IV kw.'09 | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 942 534 | 885 756 | 960 768 | 192 104 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 151 134 | 481 798 | 323 276 | 28 005 |
Piwo | 139 255 | 170 790 | 107 255 | 46 209 |
Napoje | 0 | 229 800 | 29 200 | 200 000 |
Pozostałe z sektora Żywność | 397 270 | 50 689 | 62 722 | 137 682 |
Filmy kinowe | 0 | 155 885 | 262 726 | 110 500 |
Stacje TV | 215 214 | 206 656 | 364 760 | 49 374 |
Stacje radiowe | 22 386 | 192 050 | 20 000 | 3 960 |
Magazyny | 0 | 50 000 | 264 330 | 0 |
Gazety codzienne | 205 846 | 316 781 | 195 937 | 143 173 |
Edukacja | 52 138 | 157 730 | 250 645 | 78 082 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 398 789 | 643 227 | 253 628 | 103 736 |
Internet | 26 800 | 193 754 | 123 200 | 21 858 |
Systemy telefonii komórkowej | 203 999 | 695 369 | 371 690 | 1 253 |
Telefonia stacjonarna | 42 000 | 441 768 | 0 | 228 000 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 0 | 306 072 | 0 | 0 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 30 630 | 105 506 | 1 350 | 66 300 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 201 040 | 238 760 | 0 | 588 234 |
Samochody | 8 611 | 75 323 | 7 988 | 280 131 |
Oleje/Paliwa | 0 | 0 | 0 | 91 000 |
Stacje benzynowe | 0 | 0 | 266 800 | 0 |
Transport | 203 440 | 351 091 | 79 605 | 165 663 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 5 723 | 40 783 | 23 897 | 5 831 |
Banki | 26 310 | 586 660 | 132 209 | 160 422 |
Ubezpieczenia | 135 702 | 622 614 | 110 000 | 235 554 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 45 653 | 42 464 | 54 512 | 281 536 |
Proszki do prania | 0 | 80 000 | 0 | 0 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 0 | 0 | 0 | 0 |
Akcje społeczne non-profit | 97 204 | 79 094 | 7 146 | 62 969 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 0 | 18 530 | 10 386 | 0 |
AGD/RTV | 8 672 | 3 000 | 16 000 | 557 383 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 81 499 | 141 359 | 146 350 | 514 877 |
Biura podróży | 43 875 | 439 035 | 15 829 | 76 091 |
Usługi medyczne | 3 560 | 59 340 | 0 | 4 896 |
Pozostałe z sektora Usługi | 12 632 | 24 740 | 24 200 | 32 473 |
BUDOWNICTWO | 185 741 | 42 270 | 44 740 | 105 429 |
PRODUKTY DLA DZIECI | 1 112 | 1 112 | 30 900 | 4 321 |
ODZIEŻ/OBUWIE | 390 044 | 318 249 | 537 640 | 259 861 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 0 | 221 768 | 0 | 16 200 |
PRZEMYSŁ | 23 300 | 2 700 | 10 620 | 113 822 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 0 | 0 | 1 550 | 14 190 |
KAMPANIE POLITYCZNE | 0 | 18 396 | 0 | 0 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 0 | 170 848 | 2 000 | 6 500 |
ŁĄCZNIE | 4 302 113 | 8 861 768 | 5 113 858 | 4 987 619 |
ŁĄCZNIE 2009 | 23 265 358 |
– Zgodnie z informacjami uzyskanymi z firm członkowskich IGRZ przewiduje, że bieżący rok będzie rokiem ustabilizowania sytuacji na rynku out of home – ujawnia Lech Kaczoń. – Uważamy, że ta część reklamodawców, która ograniczyła wydatki w roku 2009, doszła do wniosku, że nie była to do końca dobrze przemyślana decyzja, na co wskazują wyniki tych przedsięwzięć, które w roku ubiegłym korzystały z nośników out of home bez znaczących ograniczeń. Sądzimy, więc że bieżący rok będzie lepszy od poprzedniego – podsumowuje.
Dołącz do dyskusji: Wartość reklamy outdoorowej spadła o 14 proc.
Po kolejnej zagranicznej podróży i powrocie do naszej stolicy – nie wytrzymaliśmy! Mówimy dość!!!
Mamy dość:
ohydnych, wszędobylskich reklam na ulicach
paskudnych, ogromnych pseudoszyldów - od warzywniaków poprzez fryzjerów, po zakłady pogrzebowe
Chcemy wreszcie zobaczyć jak naprawdę wyglądają nasze miasta i miasteczka.
Tak jak mamy prawo do czystego powietrza, tak mamy prawo do czystej przestrzeni.
Nigdzie na świecie nie ma takiej ilości reklam, szyldów i innego badziewia atakującego wzrok i rozum na każdym kroku. W Polsce na każdym kroku dzieje się niebywały skandal, który tak spowszedniał, że przestał być chyba rozpoznawalny – to gwałt na naszej psychice i poczuciu estetyki. Postanowiliśmy coś z tym zrobić.
Rozpoczynamy akcję zareklamowania Polski – czyli złożenia reklamacji!!! Nie chcemy takiego wizerunku naszego kraju – oto staruje:
REKLAMA(k)CJA!!!
Chcemy zmusić odpowiedzialnych za ten syf do zrobienia porządku. Ponieważ nikt nic w tym kierunku nie robi, sami postanowiliśmy się wziąć do roboty. Wierzymy, że wspólnie naszymi znajomymi i znajomymi tych znajomych, możemy zmienić rzeczywistość. Nie mamy żadnych koneksji politycznych ani ambicji do rządzenia – chcemy żeby ludzie, których wybieramy i na których płacimy podatki wreszcie wysłuchali nas i zrealizowali nasze potrzeby (wyjątkowo skromne i nie wymagające pieniędzy).
Czego konkretnie chcemy?
zdecydowanego, wielokrotnego (co najmniej 10 – 20 razy) ograniczenia liczby reklam wielkoformatowych na ulicach
zdecydowanego ograniczenia (i egzekwowania tego ograniczenia) powierzchni szyldów informacyjnych
zatwierdzania treści i formy szyldów i reklam zewnętrznych przez kompetentne grono wybrane spośród artystów, architektów, urbanistów, które weźmie odpowiedzialność za wygląd naszych ulic
Co zrobimy?
Po pierwsze – zaczęliśmy!!! Ruszamy z ReklamaKcją i prosimy żebyście się do ReklamaKcji przyłączyli, każdy na swój ulubiony sposób. Razem są nas tysiące i tworzymy siłę, która może wszystko!
Sprawdzimy jakie są naprawdę przepisy i dlaczego nie są przestrzegane – skoro są takie miejsca (cały Trakt Królewski, Starówka) na których problemu nie ma, to znaczy, że jakieś przepisy jednak obowiązują, tylko nie ma komu ich egzekwować.
Będziemy zmuszać burmistrzów, prezydentów i innych im podobnych, żeby ograniczyli liczbę billboardów w miastach i miasteczkach – jeśli podwyższą na nie ceny, wpływy nie powinny zmaleć – mniej ale drożej (swoją drogą ciekawe ile miasto na tym zarabia i jaki to jest procent zysku całej branży).
Zidentyfikujemy i wszystkim ogłosimy nazwiska odpowiedzialnych za ten bajzel.
Postaramy się sprawę nagłośnić gdzie się da (prasa, radio, telewizja, internet, imprezy, domówki, w kolejce i na ścianie w damskiej toalecie).
Jakich chcemy efektów?
zdecydowanej poprawy estetyki naszych miast
poprawy przejrzystości – mamy nadzieję, że wreszcie będzie można zauważyć prawdziwe znaki informacyjne
przerzucenia budżetów reklamowych do bardziej pożytecznych mediów (prasa, radio, tv, internet, itp.), które część swoich dochodów przeznaczają na jakiekolwiek rozsądne cele
poprawy świadomości konsumenckiej – chcemy, żeby produkty i usługi sprzedawały się bo są lepsze, a nie tylko dlatego, że są rozreklamowane
i na koniec, ale nie najmniej ważne – żebyśmy wszyscy ruszyli dupy i zrobili coś, bo najwyraźniej nikt za nas tego nie zrobi!!! Spowodujemy, że firmy będą się wstydzić, że reklamują się na ulicy.
Pomysły „dziania się”:
wysyłamy wiadomość o ReklamaKcji gdzie się da
sprawdzamy obowiązujące przepisy
sprawdzamy czy trzeba je poprawić, czy wystarczy je egzekwować
wszędzie gdzie się da mówimy o ReklamaKcji (w programach, felietonach, listach do rodziny i przyjaciół, w łóżku z żoną i kochanką)
zakładamy strony www, blogi, czaty, forum, etc.
wyśmiewamy absurdy reklamowe
niszczyć reklam pewnie nie możemy ale przygotowujemy działania partyzanckie (niestety operacyjnie tajne)
tropimy osoby odpowiedzialne i je rozliczamy (też wszędzie gdzie się da)
pytamy przy okazji wyborów samorządowych i kampanii wyborczej co kandydaci z tym syfem zamierzają zrobić
JEŚLI MACIE JAKIEŚ POMYSŁY I UWAGI – PISZCIE:
reklamakcja@gmail.com
a najlepiej od razu wprowadzajcie w życie!!! Każdy może się przyłączyć jak chce i kiedy chce (zaprojektować logo, zrobić stronę, lub wyhaftować hasło na koszulce)
Zobaczycie! Na pewno nam się uda!
A TERAZ, PROSIMY: OD RAZU PRZEŚLIJCIE TĘ WIADOMOŚĆ DALEJ :-)