Większość skarg na reklamy dotyczy stereotypów płci. Ballerina najbardziej oprotestowana
2488 skarg wpłynęło w 2014 roku do Rady Reklamy. Zdecydowana większość, bo aż 2191 skarg dotyczyło stereotypów płci. Najwięcej dotyczyło reklam w internecie. W sumie w ub.r. Rada Reklamy prowadziła 216 postępowań.
Spośród 2488 skarg złożonych w 2014 roku do Rady Reklamy, aż 2191 skarg (41 spraw) dotyczyło stereotypów płci, w 85 przypadkach (9 spraw) konsumenci skarżyli się na posługiwanie się strachem w komunikacji marketingowej. 83 skargi dotyczyły wprowadzania w błąd, a 29 reklam zostało uznanych przez skarżących za nieodpowiednie dla małoletnich.
Zarzuty dyskryminacji pojawiły się w 25 skargach, podobnie było w przypadku agresji. W 19 przypadkach konsumenci sformułowali zarzuty braku odpowiedzialności społecznej. W sumie w roku 2014 Rada Reklamy prowadziła 216 postępowań.
Najbardziej skarżone medium roku 2014 to internet - 1682 skargi dotyczyły kampanii prowadzonych w sieci. Na drugim miejscu znalazły się nośniki reklamy zewnętrznej - 489 skarg, na trzecim telewizja - 181 skarg.
2483 skargi wpłynęły od konsumentów, 5 od przedsiębiorców. Ponad 90 proc. skarg zostało złożonych drogą elektroniczną, przy użyciu formularza znajdującego się na stronie internetowej radareklamy.pl.
Media |
skargi |
sprawy |
Internet |
1682 |
53 |
Reklama zewnętrzna |
489 |
42 |
Telewizja |
181 |
77 |
Prasa |
101 |
10 |
Marketing bezpośredni |
16 |
15 |
Radio |
15 |
15 |
Kino |
0 |
0 |
Inne |
4 |
4 |
W sumie |
2488 |
216 |
Najwięcej skarg - aż 1625 - wpłynęło na reklamy z sektora odzieżowego, głównie za sprawą reklamy internetowej kolekcji dziecięcej Ballerina, którym konsumenci zarzucali wykorzystywanie wizerunku dzieci pokazanych w wyuzdany sposób. Ta reklama została uznana przez KER za niezgodną z Kodeksem Etyki Reklamy. 162 skargi wpłynęły na reklamy restauracji, a 119 na reklamy związane z edukacją i szkoleniami.
188 konsumentów poskarżyło się na reklamę szkoły nauki Police, przedstawiającej kobiety w strojach kąpielowych na tle samochodu do nauki jazdy. Na reklamie widać było też dwuznaczne hasła „Pozwolimy Ci szybko skończyć...” oraz „Twój pierwszy raz? Zaliczaj z nami”. Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama narusza normy etyczne.
92 osoby złożyły skargę na reklamę płynu do chłodnic Borygo. Skarżona reklama przedstawiała mężczyznę i trzy kobiety w jego objęciach, z bardzo dwuznacznym podpisem „Możesz mieszać ze wszystkimi kolorami”. Również w tym przypadku arbitrzy stwierdzili naruszenia norm kodeksu branżowego.
Sektor |
Skargi |
Sprawy |
Odzież |
1625 |
6 |
Restauracje |
162 |
1 |
Edukacja |
119 |
3 |
Motoryzacja |
103 |
11 |
Społeczna |
96 |
6 |
Kosmetyki |
91 |
8 |
Handel |
51 |
22 |
Żywność |
45 |
13 |
Telekomunikacja |
33 |
21 |
Zdrowie - Leki |
26 |
21 |
Zdrowie - Suplementy diety |
22 |
18 |
Usługi finansowe / ubezpieczenia |
12 |
10 |
Rozrywka |
12 |
10 |
Usługi telewizyjne |
11 |
2 |
Napoje Bezalkoholowe |
8 |
3 |
Alkohol |
7 |
6 |
Wyroby Medyczne |
5 |
3 |
Inne |
60 |
52 |
W sumie |
2488 |
216 |
Komisja Etyki Reklamy w przypadku 1921 skarg zgodziła się z zarzutami skarżących, uznając, że reklama powinna być wycofana, w 13 przypadkach arbitrzy zalecili wprowadzenie zmian. 206 skarg zostało oddalonych, a 345 skarg nie spełniało wymogów formalnych lub zarzuty nie dotyczyły zakresu Kodeksu Etyki Reklamy.
>>> Zobacz wszystkie oprotestowywane reklamy
Dołącz do dyskusji: Większość skarg na reklamy dotyczy stereotypów płci. Ballerina najbardziej oprotestowana