Wirtualna Polska rośnie w e-reklamie, w e-commerce wahania covidowe. Wakacje.pl z 14 mln zł od PFR
Wirtualna Polska w najbliższych kwartałach spodziewa się niższych wzrostów w reklamie internetowej. Wyniki jej segmentu turystycznego są nadal mocno zmienne z powodu sytuacji epidemicznej, a spółka zależna Wakacje.pl uzyskała umorzenie spłaty 14,11 mln zł z pożyczki uzyskanej wiosną od Polskiego Funduszu Rozwoju.
W trzecim kwartale br. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 47,1 proc. do 225,1 mln zł i zysku netto z 26,55 do 54,87 mln zł. Zdecydowaną większość jego działalności stanowi segment internetowy, którego przychody zwiększyły się o 49,7 proc. do 219,62 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 57,19 do 74,71 mln zł.
W internecie Wirtualna Polska zarabia przede wszystkim na reklamach w serwisach z treściami (na czele z WP.pl, o2.pl, Money.pl i Pudelek.pl) oraz na prowizjach ze sprzedaży na platformach e-commerce’owych z kilku kategorii tematycznych.
- W obszarze sprzedaży reklamy, do wyników przyczynił się m.in. rozwój sieci reklamowej WPartner, która dynamicznie rośnie i po trzech kwartałach dostarcza witrynom w niej zrzeszonym już blisko milion złotych miesięcznie popytu na reklamę z polskich i zagranicznych spółek e-commercowych. To zasługa m.in. narzędzia do samodzielnej obsługi kampanii reklamowych w rozliczeniu za faktyczną sprzedaż ADS.WP.PL, z którego korzysta już 50 klientów - stwierdził Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.
E-reklama z niższym wzrostem
W sprawozdaniu Wirtualna Polska podała, że w zeszłym kwartale wzrost wydatków na reklamy internetowe był silny, ale „z uwagi na wyższą bazę w porównaniu do pierwszej połowy 2021 r., obserwowane dynamiki wzrostu r/r były niższe w porównaniu do pierwszego i drugiego kwartału tego roku”.
Według danych Publicis Media w pierwszej połowie br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 4,83 mld zł, po wzroście o 20,5 proc. rok do roku i o 1,7 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2019 roku. Wartość reklamy internetowej (bez uwzględnienia ogłoszeń) poszła w górę o 23,9 proc. do 2,09 mld zł.
Wirtualna Polska sugeruje, że w związku z wyższą bazą sprzed roku w kolejnych kwartałach rynek reklamy internetowej nie będzie już rósł tak mocno.
- W nadchodzących kwartałach spodziewamy się kontynuacji sprzyjających trendów dla reklamy online, oczekując jednocześnie niższych dynamik wzrostu r/r w porównaniu do okresu od czwartego kwartału 2020 r. do trzeciego kwartału 2021 r . (kiedy skumulowany wzrost części mediów r/r kształtował się na poziomie ok. 30 proc.) - napisano.
Wakacje.pl nie muszą zwracać 14,1 mln zł z pożyczki od PFR
W pionie e-commerce Wirtualnej Polski epidemia najmocniej uderzyła w największy biznes firmy - oferujące wycieczki zagraniczne Wakacje.pl (do spółki oprócz platformy internetowej należą stacjonarne biura sprzedaży Wakacyjny Świat i My Travel).
Tuż po wybuchu epidemii Wakacje.pl zwolniły kilkanaście osób, w całym ub.r. zanotowały spadek przychodów o 87,3 proc. do 15,97 mln zł i wyniku netto - z 9,99 mln zł zysku do 24,11 mln zł straty.
Wiosną br. Wakacje.pl otrzymały 18,8 mln zł pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej dla dużych firm. W sprawozdaniu Wirtualnej Polski podano, że w połowie września PFR, zgodnie z zasadami tarczy finansowej, umorzył spłatę 14,11 mln zł.
Według Wirtualnej Polski mimo dość silnego zainteresowania wycieczkami zagranicznymi na tym rynku nadal panuje duża zmienność. - W związku ze zmieniającymi się restrykcjami i niepewnością otoczenia, szczyt sezonu wakacyjnego w tym roku cechuje wyraźna tendencja do zakupów wycieczek w formule last minute. Oferta głównych touroperatorów została zaplanowana znacząco poniżej roku 2019, co w zderzeniu z wysokim popytem na wycieczki doprowadziło do istotnego wzrostu cen usług turystycznych w ostatnich miesiącach - opisano.
- Ryzykiem dla sprzedaży w IV kwartale (jesień oraz przedsprzedaż na sezon 2022) pozostaje narastająca fala zachorowań i ewentualne dalsze restrykcje z tym związane. Duże znaczenie dla wyników w IV kw. będzie miała skala sprzedaży wycieczek do kierunków egzotycznych, realizowanej głównie przez klientów o wyższej zamożności - zaznaczono.
W trzecim kwartale br., mimo ograniczeń epidemicznych, przychody sprzedażowe Wakacje.pl mocno wzrosły rok do roku, zbliżyły się do poziomu z trzeciego kwartału 2019 roku. Spółka ograniczyła koszty, otrzymała dodatkową pożyczkę od Wirtualna Polska Media oraz rozszerza ofertę turystyki krajowej oraz wakacji zagranicznych z opcją dojazdu na własną rękę.
Nocowanie.pl mimo rekordu ze spadkiem wpływów
Z kolei platforma Nocowanie.pl, oferująca noclegi w kraju, zanotowała w minionym kwartale spadek przychodów mimo mocnego odżycia w turystyce krajowej. Wirtualna Polska wyjaśnia, że jest to związane „przede wszystkim z subskrypcyjnym modelem sprzedaży abonamentów (odroczony efekt z 2020 r.) oraz niższym popytem na punkty pozycjonujące w związku z dużym zainteresowaniem turystów”.
- Poziom wysyłanej dziennej liczby zapytań o wolne noclegi przez turystów oraz ruch na portalu Nocowanie.pl osiągnął historyczne rekordy w 2021 roku. W mijającym sezonie turyści byli w większym stopniu zainteresowani wyjazdami krajowymi, niezmiennie popularnością cieszyły się kierunki nadmorskie oraz górskie, a kategoria domków odnotowała największe wzrosty zainteresowania w całej Polsce - opisano.
Epidemia negatywnie wpłynęła także na wyniki spółki Domodi (należą do niej platformy odzieżowe Domodi i Allani) oraz wnętrzarskiego Homebooka. W przypadku Domodi lockdowny zaostrzyły konkurencję w internecie, a ich zniesienie przełożyło się na powrót wielu klientów do sklepów stacjonarnych.
- Obserwujemy jednak wyhamowanie znaczenia online na korzyść omnichannel i sytuacja ta była kontynuowana w trzecim kwartale. Oferta handlowa w galeriach handlowych przyciąga znaczną część użytkowników, bądź jest miejscem finalizowania transakcji po wcześniejszej eksploracji w sklepie internetowym - stwierdzono w raporcie Wirtualnej Polski.
Zaznaczono, że w drugim kwartale br. wpływy Domodi były niższe niż rok wcześniej wskutek „zmian w widoczności serwisów w wyszukiwaniach organicznych, co przekłada się na utrudnienie skalowania w kanałach płatnych”.
Z kolei Homebook w ostatnich dwóch kwartałach odczuł wzrost kosztów pozyskania ruchu, który - jak opisano w sprawozdaniu WP - „negatywnie przekłada się na marże i ogranicza możliwość skalowania przychodów w płatnych kanałach (Facebook i Google)”.
- Obecnie spółka pracuje nad poprawą efektywności serwisu i zmianami w modelu biznesowym. Homebook spodziewa się, że zmiany produktowe i podjęte działania pozwolą od IV kw. 2021r. na wyhamowanie dynamiki spadku przychodów - zaznaczono.
Totalmoney.pl na fali kredytowej, Extradom pod presją inflacji
W ostatnich kwartałach zwiększyły się wyniki platformy finansowej Totalmoney.pl. - W 2Q 2021 zanotowaliśmy wzrosty konwersji i przychodów związany z luzowaniem kryteriów udzielania kredytów i zmiany ofert banków i ta sytuacja utrzymywała się również w 3Q2021. Pozytywne dane były również widoczne w raportach rynkowych publikowanych przez BIK oraz wynikach raportowanych przez banki - podano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.
Platform Extradom, oferująca projekty budowlane, od maja br. osiągała niższe wzrosty niż we wcześniejszych miesiącach. - Co wynika głównie z dwóch czynników: znacznego wzrostu kosztów budowy domów (w tym dostępności materiałów i ekip budowlanych) oraz komunikacji założeń Polskiego Ładu - zaznaczono.
W ramach Polskiego Ładu mają pojawić się przepisy pozwalające na budowę domów do 70 m kw. (90 m kw. powierzchni użytkowej) bez pozwolenia. - Czynniki te osłabiają bieżący popyt i sytuacja utrzymywała się przez cały 3Q 2021 - podała Wirtualna Polska.
Branża motoryzacyjna, w której działa platforma Superauto, w ub.r. wskutek zakłóceń łańcuchów dostaw po wybuchu epidemii, zmalała w Polsce o 25 proc. W pierwszej połowie br. nastąpił wzrost o 35 proc. (głównie w związku z niską bazą sprzed roku), a w trzecim kwartale - spadek rejestracji nowych aut o 7 proc.
- Niska podaż samochodów u autoryzowanych dealerów, zmusza konsumentów do intensywnego poszukiwania towaru kierując ich uwagę do Internetu, co przyspiesza postępujące zmiany w zakresie ich przyzwyczajeń i adopcję modelu kupna samochodu przez Internet, czego beneficjentem jest Superauto - stwierdzono w raporcie Wirtualnej Polski.
- Wyniki Superauto w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku istotnie przewyższały wyniki osiągnięte w analogicznym okresie roku ubiegłego i lat wcześniejszych - podkreślono.
Wirtualna Polska inwestuje i płaci dywidendę
W drugiej połowie czerwca Wirtualna Polska Media, spółka zależna holdingu Wirtualna Polska, kupiła za 9,33 mln zł od Kamila Rucińskiego 8,5 proc. udziałów firmy Nocowanie.pl. W efekcie ma już 93,5 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu tej spółki. W lipcu Wirtualna Polska Media podpisała umowę kupna 100 proc. udziałów firmy, do której należy farma fotowoltaiczna na Dolnym Śląsku o łącznej mocy 3 MW. Wartość transakcji, wraz z zadłużeniem przejętej spółki, wynosi ok. 12,4 mln zł. Ponadto Wirtualna Polska Holding w ramach oferty publicznej nabyła za 10 mln zł pakiet akcji spółki Modern Commerce, nowego właściciela marki Moliera2.com.
Z kolei w kwietniu należąca do holdingu Wirtualna Polska spółka Totalmoney.pl przejęła porównywarkę kredytową 17banków.com, płacą 5,94 mln zł. Natomiast spółka Stacja Służew, którą Wirtualna Polska przejęła w maju, zainwestowała 9,31 mln zł w 6,8 proc. akcji podmiotu z branży mediów.
Pod koniec czerwca Wirtualna Polska Holding po rocznej przerwie wróciła do wypłaty dywidend: przekazała akcjonariuszom 45,3 mln zł z zysków z wcześniejszych lat, po 1,55 zł na akcję.
We wtorek, po publikacji wyników z trzeciego kwartału, cena akcji Wirtualnej Polski zmalała o 2,08 proc. do 150,80 zł. Od 5 listopada kurs utrzymuje się na rekordowym poziomie powyżej 150 zł. Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu: prezes Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota, każdy ma walory stanowiące prawie 13 proc. kapitału i ok. 18,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska rośnie w e-reklamie, w e-commerce wahania covidowe. Wakacje.pl z 14 mln zł od PFR
Czy da się jeszcze bardziej obniżyć loty?
Podobnie kanał telewizyjny w DVB-T -> najlepiej to wyjaśni ich hasło reklamowe... "W Wirtualnej Polsce stworzyliśmy tradycyjną telewizję szytą na miarę potrzeb naszych użytkowników." ... i wszystko jasne. Jak widać użytkownicy WP nie mają wysokich wymagań.