Wirtualna Polska dalej bez dywidend od Wakacje.pl i Nocowanie.pl
Kolejny rok z rzędu Wirtualna Polska nie dostanie dywidend od swoich spółek turystycznych, które mocno odczuły epidemię. Wakacje.pl w ub.r. zwielokrotniły sprzedaż i osiągnęły rekordowy zysk, m.in. dzięki umorzeniu 14,1 mln zł z tarczy finansowej. Nocowanie.pl przy sporym wzroście kosztów straciło trzy czwarte zysku.
W 2020 roku, wskutek ograniczeń po wybuchu epidemii, Wakacje.pl zanotowały jedynie 15,97 mln zł przychodów sprzedażowych. W czasie pierwszego lockdownu wyniki sprzedażowe były nawet ujemne, ponieważ klienci anulowali wcześniejsze rezerwacje.
Wakacje.pl, przejęte przez Wirtualną Polskę pod koniec 2015 roku za 84 mln zł, zarządzają platformami Wakacje.pl i Easygo.pl oferującymi wycieczki zagraniczne, kupioną w 2018 roku witryną Parklot.pl pośredniczącą w rezerwacji miejsc parkingowych przy największych lotniskach oraz sieciami stacjonarnych biur turystycznych My Travel i Wakacyjny Świat (tę drugą kupiły w 2019 roku za 6,4 mln zł).
Zaraz po ogłoszeniu pierwszego lockdownu spółka zaczęła ciąć koszty, pożegnała się z kilkudziesięcioma pracownikami, podkreślając, że to „bardzo trudna, niestety konieczna w sytuacji w której ruch turystyczny na świecie w zasadzie nie istnieje”.
Mimo to w 2020 roku wydatki operacyjne sięgnęły 45,36 mln zł i były ponad dwukrotnie wyższe od wpływów, co przełożyło się 27,98 mln zł straty operacyjnej i 24,3 mln zł straty netto.
Wakacje ze 100 mln zł wpływów
W ub.r. Wakacje.pl wykorzystały odmrożenie ruchu w turystyce zagranicznej. Przychody firmy poszły w górę ponad 6-krotnie, do 100,14 mln zł. Wpływy od klientów zewnętrznych z usług turystycznych wzrosły z 11,84 do 85,75 mln zł, a z ubezpieczeń - z 2,68 do 12,46 mln zł.
Przy czym spółka nie odrobiła całkowicie covidowego ubytku sprzedaży. W 2019 roku osiągnęła 118,65 mln zł przychodów, a rok wcześniej, w ujęciu porównawczym - 116,4 mln zł.
Zeszłoroczne koszty operacyjne wyniosły 95,12 mln zł, najmocniej zwiększyły się wydatki na usługi obce (m.in. prowizje dla biur podróży) - z 18,55 do 60,15 mln zł. Koszty wynagrodzeń wzrosły z 17,33 do 23,72 mln zł, a innych świadczeń pracowniczych - z 2,8 do 4,02 mln zł. W ub.r. w firmie pracowały średnio 243 osoby, o siedem mniej niż w 2020 roku.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W efekcie wynik sprzedażowy brutto poszedł w góry z 29,39 mln zł straty do 5,02 mln zł zysku. Pozostałe wyniki rentowności podbiło to, że Wakacje.pl wiosną ub.r. w ramach tzw. tarczy finansowej dla dużych firm dostały od Polskiego Funduszu Rozwoju 18,8 mln zł pożyczki, a we wrześniu umorzono spłatę 14,1 mln zł.
W bilansie spółki przełożyło się to na wzrost pozostałych wpływów operacyjnych z 4,44 do 20,56 mln zł. Dodatkowo pozostałe koszty operacyjne zmalały z 3,02 do 2,1 mln zł.
Wirtualna Polska wciąż bez dywidendy
Firma osiągnęła 23,48 mln zł zysku na poziomie operacyjnym i 21,04 mln zł na poziomie netto, wobec odpowiednio 27,98 i 24,3 mln zł straty rok wcześniej.
Wirtualna Polska Media jako jedyny udziałowiec Wakacje.pl zdecydowała, że zeszłoroczny zysk netto w całości zasili kapitał zapasowy spółki, który wskutek straty z 2020 roku zmalał z 34,75 do 10,26 mln zł.
Również przed epidemią Wirtualna Polska nie pobierała dywidendy z Wakacje.pl. Na kapitał zapasowy trafiło 9,62 mln zł zysku netto spółki z 2019 roku (niewielka kwota poszła na pokrycie wcześniejszych strat) i 15,74 mln zł z 2018 roku, a z 8,71 mln zł zysku netto osiągniętego w 2017 roku 5,35 mln zł zasiliło kapitał zapasowy, a 3,36 mln zł przeznaczono na pokrycie wcześniejszych strat.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Nocowanie.pl z mniejszymi wpływami i zyskiem
W turystyce krajowej wybuch covidu nie przyniósł takich ograniczeń jak w zagranicznej, zwłaszcza latem 2020 roku, co widać w wynikach oferującej noclegi w Polsce platformy Nocowanie.pl (jesienią ub.r. wchłonęła siostrzaną witrynę eHoliday.pl). W 2019 roku firma zanotowała 17,57 mln zł wpływów, a przy 9,75 mln zł kosztów operacyjnych miała 6,49 mln zł zysku netto, natomiast w 2019 roku jej przychody wyniosły 12,72 mln zł.
W 2020 roku sięgnęły 21,18 mln zł, a w ub.r. zmalały o 6,1 proc. do 19,88 mln zł, mimo rekordowej odwiedzalności i powiększenia bazy ofert noclegowych. Przesądziły o tym pierwsze miesiące ub.r., kiedy obowiązywały mocne obostrzenia epidemiczne.
Za to koszty operacyjne firmy w ub.r. poszły w górę o 16,2 proc., z 15,89 do 18,47 mln zł. Kwotowo zdecydowanie najmocniej zwiększyły się wydatki na wynagrodzenia - z 5,63 do 7,31 mln zł, mimo że średnioroczne zatrudnienie spadło ze 121 do 110 pracowników.
Przełożyło się to spadek zysku sprzedażowego z 5,29 do 1,42 mln zł, zysku operacyjnego z 4,91 do 1,48 mln zł i zysku netto z 4,09 do 1,02 mln zł.
Wirtualna Polska Media 75 proc. udziałów Nocowania.pl przejęła w połowie 2016 roku za 22 mln zł. Pozostałe dokupiła w ub.r. w kilku transzach: za 10 proc. zapłaciła 13,47 mln zł, za 8,5 proc. - 9,33 mln zł, a za 6,25 proc. - 4,26 mln zł. Od września jest jedynym udziałowcem spółki.
Zeszłoroczny zysk netto przeznaczyła na jej kapitał zapasowy.
W 2020 roku Nocowanie.pl wypłaciło wspólnikom (mniejszościowe udziały spółki miał jeszcze jej założyciel i wieloletni prezes Kamil Ruciński) 6,94 mln zł, natomiast rok wcześniej 2,02 mln zł zysku netto trafiło na kapitał zapasowy. Ruciński z początkiem ub.r. odszedł ze stanowiska prezesa firmy, zastąpił go Tomasz Machała.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Wakacje.pl przebiły sprzedaż z 2019 roku
W pierwszym kwartale br. Wakacje.pl zanotowały prawie trzykrotnie wyższą sprzedaż niż przed rokiem, wyższą niż w analogicznym okresie 2019 roku. Wirtualna Polska w sprawozdaniu zaznaczyła, że po wybuchu wojny w Ukrainie zainteresowanie ofertą platformy zmalało do połowy marca, a potem nastąpił powrót do poziomów z początku roku.
WP dodała, że „w najbliższych kwartałach spółka spodziewa się wciąż relatywnie wysokiego zainteresowania konsumentów turystyką zagraniczną, a głównym ryzykiem w ocenie zarządu może być negatywny wpływ otoczenia makroekonomicznego na wydatki konsumenckie (w związku z wysokim poziomem inflacji, rosnącymi stopami procentowymi, wysokimi cenami paliw oraz relatywnie wysokim kursem EUR/USD do PLN)”.
Wybuch wojny spowodował też krótki spadek zainteresowania ofertą noclegową na Nocowanie.pl. - Spodziewamy się, że popyt na usługi turystyczne będzie zależny nie tylko od obostrzeń i restrykcji związanych z pandemią COVID-19 (których większość w Polsce zostało zniesionych od 1 marca 2022 r.), ale także od rozwoju sytuacji gospodarczo-politycznej w regionie - stwierdzono w sprawozdaniu Wirtualnej Polski.
Cały holding Wirtualna Polska, obejmujący też segment mediów i kilka innych spółek e-commerce’owych, m.in. Totalmoney, Domodi, Homebook, Extradom i Superauto, w pierwszym kwartale br. zanotował wzrost przychodów o 19,1 proc. do 213,15 mln zł i zysku netto z 27,29 do 45,1 mln zł. W połowie lipca z zeszłorocznego zysku wypłacił 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję.
Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska dalej bez dywidend od Wakacje.pl i Nocowanie.pl