WP Pilot ma kilkadziesiąt tys. płacących użytkowników, większość wpływów z abonamentów
Serwis WP Pilot (należy do Wirtualnej Polski) streamingujący stacje telewizyjne odwiedza miesięcznie ok. 300 tys. internautów, z których kilkadziesiąt tys. korzysta z płatnych pakietów. Subskrybenci zapewniają większość przychodów witryny.
Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski poinformował w tym tygodniu, że w br. przychody WP Pilot w ujęciu procentowym wzrosły trzycyfrowo. - Użytkowników niepłacących jest wciąż wolumenowo więcej, ale mamy więcej przychodów z abonamentów niż z reklam. Miesięcznie z WP Pilota korzysta ok. 300 tys. użytkowników aplikacji - stwierdził.
Na platformie stramingowanych jest ok. 100 kanałów telewizyjnych. Kilkanaście jest dostępnych za darmo (m.in. parę objętych zasadą must carry - must offer obowiązującą operatorów z koncesjami od KRRiT), a pozostałe są oferowane w pakietach. Starter Plus kosztuje miesięcznie od 6,90 zł, Podstawowy - od 22,90 zł, a Rozszerzony - od 34,90 zł. Osobno można też kupić dostęp do Telewizji Republika (za 5 zł miesięcznie) i stacji Eleven Sports (za 14,90 zł).
Wirtualna Polska nie podaje, ile wynoszą przychody WP Pilot niektóre pakiety najczęściej wybierając płacący użytkownicy i ile przeciętnie na nie wydają.
Według badania Gemius/PBI w październiku br. serwis WP Pilot zanotował 1,93 mln użytkowników i 12,5 mln odsłon, natomiast jego aplikacja mobilna miała 333,9 tys. użytkowników.
Testy adressable tv w Telewizji WP
Wiosną br. Wirtualna Polska w streamie Telewizji WP na WP Pilot zaczęła testować usługę typu addressable tv, w ramach której zamiast reklam z przekazu telewizyjnego są emitowane spoty internetowe, dopasowane do zainteresowań konkretnego odbiorcy.
- Dla reklamodawców oznacza to zupełnie inny poziom efektywności. Po pierwsze, reklamodawca może stosować targetowanie oparte na systemach big date’owych. Po drugie, wielką przewagą reklamy internetowej nad telewizyjną jest capping, a zmorą tej drugiej jest to, że nie możemy limitować liczby kontaktów, jakie widz ma z daną kreacją reklamową. W telewizji może się zdarzyć, że ktoś może obejrzeć tę samą reklamę 200 razy, co w internecie jest nie do pomyślenia - standardem jest capping wynoszący trzy - wyliczał Jacek Świderski.
Wirtualna Polska zainteresowała tym rozwiązaniem niektórych innych nadawców. - Jesteśmy w trakcie testów z kilkoma partnerami, czekamy też na decyzję Krajowej Rady, która ma regulacyjne odblokować tę sprawę - opisuje Świderski.
Stanowisko KRRiT jest o tyle ważne, że regulator kilkanaście lat temu zakazał RMF FM tzw. rozszczepania sygnału, czyli jednoczesnego emitowania na tej samej częstotliwości różnych pasm regionalnych. Gdyby tę zasadę zastosować do addressable tv, stream u każdego użytkownika z indywidualnie dobranymi spotami liczyłby się osobno do 12-minutowego limitu czasu reklamowego w godzinie.
- Ten przepis jest nieżyciowy i pewnie ulegnie zmianie. Krajowa Rada deklaruje chęć skorygowania tego stanowiska. Zorganizowała spotkanie z nadawcami, żeby zorientować się, czy jest wśród nich zainteresowanie taką zmianą - stwierdził prezes Wirtualnej Polski wiosną br.
Wirtualna Polska kupiła platformę WP Pilot, wówczas działającą pod nazwą VideoStar, pod koniec 2016 roku, wyceniając ją na 2,27 mln zł. W połowie 2017 roku serwis zmienił nazwę. Jesienią br. był wspierany kampanią reklamową pod hasłem „Oglądaj na okrągło. TV online za darmo” z pączkiem jako brand hero.
W październiku br. wszystkie serwisy i aplikacje Grupy Wirtualna Polska miały 21,26 mln realnych użytkowników i 2,95 mld odsłon, a sam portal WP.pl - 17,13 mln użytkowników i 1,9 mld odsłon.
W pierwszych trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 31,8 proc. do 519 mln zł oraz 44,27 mln zł zysku netto (wobec 49,4 mln zł rok wcześniej). Skorygowana strata EBITDA Telewizji WP zmalała o 1,02 mln zł do 5,01 mln zł.
Dołącz do dyskusji: WP Pilot ma kilkadziesiąt tys. płacących użytkowników, większość wpływów z abonamentów