Wpływy Audytorium 17 zmalały o 25 proc., 5 mln zł ze sprzedaży krajowej reklam
W ub.r. przychody spółki Audytorium 17, obsługującej reklamowo 17 stacji regionalnych Polskiego Radia, spadły z 7,33 do 5,49 mln zł, wynik brutto poszedł w dół z 251,2 tys. zł zysku do 70,7 tys. zł straty. Firma tłumaczy to m.in. spadkiem słuchalności tych rozgłośni i nieelastycznej polityce handlowej.
Przychody Audytorium 17 ze sprzedaży krajowej reklam zmalały jeszcze mocniej niż łączne wpływy spółki - o 26,8 proc., z 6,91 do 5,06 mln zł. Natomiast wpływy z produkcji reklam wzrosły z 17 do 24,7 tys. zł, ze sprzedaży pozostałej - z 23,2 do 24,6 tys. zł, a z barterów - z 0,4 do 1,6 tys. zł.
Dodatkowo spółka tak samo jak rok wcześniej zarobiła 379,8 tys. zł ze sprzedaży badań słuchalności radia.
W sprawozdaniu Audytorium 17 tłumaczy, że przyczynami spadku przychodów reklamowych są „brak możliwości w elastycznym kształtowaniu polityki handlowej spółki tj. ograniczenie w wysokości udzielanych rabatów i brak możliwości w swobodnym kształtowaniu cenników poszczególnych rozgłośni regionalnych”, „spadek słuchalności rozgłośni regionalnych” oraz „duża konkurencja cenowa ze strony stacji ogólnopolskich (Jedynka i Trójka) Polskiego Radia”.
- A17 nie jest brokerem i nie ma swobody w kształtowaniu cenników i rabatów. Dodatkowo cenniki A17 są wypadkową (sumą) cenników lokalnych rozgłośni regionalnych na które Audytorium nie ma żadnego wpływu. Maksymalny rabat jakim dysponuje A17 jest zapisany w porozumieniu i już od dawna jest znacznie niższy od rabatów udzielanych na rynku - wyjaśniono. - W przypadku narzuconych wysokich rabatów i bez możliwości podnoszenia cenników, emisja staje się mało opłacalna i nieadekwatna do wartości produktów A17. A17 nie może konkurować nawet z Polskim Radiem, które jako bardziej elastyczne w negocjacjach zastępuje rozgłośnie regionalne w mediaplanach - dodano.
Według badania Radio Track w ub.r. stacje należące do Audytorium 17 miały łącznie 4,3 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 4,8 proc. rok wcześniej.
Audytorium 17 wyliczyło, że obsłużyło w ub.r. 511 zleceń kampanii od 161 reklamodawców, realizując emisję 96,5 tys. spotów. Spółka pozyskała budżety m.in. Energi, PKP Intercity, Aldi, PAIH, NASK, kancelarii premiera, Grupy Azoty, Ministerstwa Cyfryzacji oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.
W konsekwencji wynik brutto Audytorium 17 poszedł w dół z 251,2 tys. zł zysku do 70,7 tys. zł straty. - Aby powrócić do wyniku finansowego z 2018 r. należy jak najszybciej uwolnić politykę cenową i rabatową do decyzji zarządu spółki - stwierdzono w sprawozdaniu.
Udziałowcami Audytorium 17 (każdy ma po 5,88 proc. kapitału) jest 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia: Radio Białystok, Radio Pomorza i Kujaw, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Koszalin, Radio Kraków, Radio Lublin, Radio Łódź, Radio Olsztyn, Radio Opole, Radio Poznań, Radio Rzeszów, Radio Szczecin, Radio dla Ciebie, Radio Wrocław i Radio Zachód.
Dołącz do dyskusji: Wpływy Audytorium 17 zmalały o 25 proc., 5 mln zł ze sprzedaży krajowej reklam