Większość Polaków zamierza wydać na świąteczne zakupy do 1000 zł
Ponad połowa respondentów na świąteczne zakupy ma zamiar wydać do 1000 zł, zaś 46 proc. badanych przyznaje, że pieniądze na świąteczne wydatki odkłada z dużym wyprzedzeniem. Najbardziej popularnymi upominkami w tym roku będą ubrania, zabawki i książki - wynika z z badania Minds&Roses zrealizowanego dla Mastercard.
Jak pokazują wyniki badania Minds & Roses, przeprowadzonego dla Mastercard, 2/3 ankietowanych przyznało, że na tegoroczne święta ma ściśle określony budżet, którego nie chce przekroczyć. Takie podejście jest szczególnie ważne dla starszej grupy wiekowej badanych (55-60 lat).
46 proc. respondentów potwierdziło, że na święta odkłada pieniądze z wyprzedzeniem. Świąteczny budżet częściej planują kobiety niż mężczyźni (48 proc. vs. 44 proc.), a także osoby w wieku 18-24 lata i 35-44 lata (po 49 proc.). Odmienną postawę przyjmuje 54 proc. ankietowanych, którzy o świątecznych wydatkach myślą w ostatniej chwili. Co trzeci Polak nie przejmuje się także zbytnio tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt.
Do 1000 zł na prezenty
Choć ponad połowa respondentów nie planuje świątecznych zakupów z wyprzedzeniem, to jednak zdecydowana większość przeznacza na nie określony budżet.
Polacy nie oszczędzają na prezentach dla bliskich. 2/3 ankietowanych na zakup upominków planuje przeznaczyć do 1000 złotych, a 17 proc.na ten cel wyda ponad tysiąc złotych.
W top 3 najczęściej wybieranych kategorii prezentów znajdują się ubrania i dodatki (45 proc.), zabawki (41 proc.), książki (39 proc.). Co piąty badany (19 proc.) w tym roku nie planuje kupować świątecznych podarunków.
- Na liście potencjalnych prezentów pojawiają się również te związane z rozwojem pasji oraz doświadczeniami i przeżyciami. 29% badanych planuje wręczyć bliskim gadżety wprost związane z pasją. 17 proc. celuje w bilety na wydarzenia, 12% zamierza podarować prezenty związane z doświadczeniami takie jak wyjścia do restauracji, a 8 proc. kupi dla bliskich wycieczki i podróże. Dane z badania pokazują stosunkowo dużą popularność prezentów związanych z emocjami i doświadczeniami, zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej. W Mastercard wspieramy rozwój pasji i zachęcamy do kolekcjonowania bezcennych momentów, dlatego cieszy nas, że konsumenci coraz częściej wybierają ten sposób uszczęśliwiania bliskich” – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna Mastercard Polska.
Skąd pieniądze na wydatki świąteczne?
Mastercard zapytał również konsumentów o to, w jaki sposób pokrywają zwiększone wydatki w okresie świąt. 73 proc respondentów stwierdziło, że nigdy nie pożycza, a jeśli aktualnie nie ma wystarczająco pieniędzy, to rezygnuje z części wydatków. 27 proc. natomiast przyznało, że zdarza im się korzystać z pożyczek od bliskich lub banku, żeby sfinansować świąteczne wydatki. Takie sytuacje częściej przytrafiają się mężczyznom (30 proc.) niż kobietom (23 proc.). Spośród wielu dostępnych metod dodatkowego finansowania, w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32 proc.). 21 proc. zapłaciłoby kartą kredytową, a 18 proc. skorzystałoby z opcji odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later).
Badanie CAWI Minds & Roses przeprowadzono w listopadzie 2023 r., na grupie 1071 badanych – klientów banków w wieku od 18-60 lat.
Dołącz do dyskusji: Większość Polaków zamierza wydać na świąteczne zakupy do 1000 zł