Zbiórka na „ostatnią puszkę” prezydenta Pawła Adamowicza największa w historii europejskiego Facebooka
Zorganizowana przez Patrycję Krzymińską na Facebooku spontaniczna zbiórka pieniędzy na „ostatnią puszkę” prezydenta Pawła Adamowicza przyniosła dla WOŚP 16 mln złotych. Pod względem wysokości zebranej kwoty była to największa zbiórka w historii Facebooka zorganizowana w Europie. - Bardzo cieszymy się, że nasze narzędzia pomogły w mobilizacji tak imponującej energii i dobrej woli w celu realizacji szlachetnego celu - podkreślają w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przedstawiciele Facebooka.
Patrycja Krzymińska w dniu tragicznej śmierci prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza postanowiła, że dokończy rozpoczętą przez niego zbiórkę do puszki Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Akcja „Zapełnijmy po brzegi ostatnią puszkę prezydenta na WOŚP" w ciągu tylko kilku dni stała się fenomenem, o zbiórce pisały największe media ogólnopolskie.
Zbiórka na Facebooku zaangażowała ponad 264 tys. internautów, którzy przekazali datki o łącznej wysokości prawie 16 mln złotych. Do osiągnięcia pełnej kwoty 16 mln przyczynił się jeden z użytkowników Facebooka organizując dodatkową zbiórkę pieniędzy.
W ocenie ekspertów komentujących fenomen tej zbiórki pokazała ona prawdziwy, społecznościowy wymiar takich platform jak Facebook, zaś na powodzenie akcji złożyła się w równej mierze skłonność Polaków do pomagania innymi, jak i pragnienie wyrażenia hołdu po śmierci prezydenta Pawła Adamowicza.
Największa zbiórka w Europie
Spontaniczna inicjatywa Patrycji Krzymińskiej przez kilka dni nie schodziła z czołówek polskich mediów, okazała się także rekordowa nie tylko w wymiarze polskiego internetu.
Według informacji uzyskanych przez Wirtualnemedia.pl od przedstawicieli Facebooka akcja „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP” jest największą zbiórką w historii platformy zorganizowaną w Europie oraz regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka).
- Bardzo cieszymy się, że nasze narzędzia pomogły w mobilizacji tak imponującej energii i dobrej woli w celu realizacji szlachetnego celu - podkreśla Facebook w mailu przesłanym do naszej redakcji. - Dawanie ludziom siły do budowania wspólnoty jest podstawowym elementem misji Facebooka i tworząc w 2015 roku narzędzia do zbierania funduszy chcieliśmy ułatwić ludziom wspieranie celów, które są dla nich ważne. Od 2017 roku przycisk Przekaż datek, zbiórki charytatywne oraz zbiórki urodzinowe na rzecz organizacji pozarządowych dostępne są również w Polsce.
Według Facebooka na całym świecie ponad milion organizacji non-profit otrzymuje datki bezpośrednio w serwisie. W zbiórki na Facebooku – organizując je, lub wpłacając na nie pieniądze – zaangażowało się dotychczas ponad 20 mln osób. W sumie, na całym świecie dzięki narzędziom do zbierania funduszy na Facebooku udało się zebrać już ponad miliard dolarów na cele społeczne.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz został dźgnięty nożem w niedzielę, 13 stycznia o godz. 20 w czasie światełka do nieba na koncercie towarzyszącym finałowi WOŚP. Zmarł dzień później.
Jak zbierać pieniądze za pośrednictwem Facebooka?
Zbiórki pieniędzy – zbiórki to funkcjonalność, dzięki którym ludzie mogą za pośrednictwem Facebooka zbierać środki dla określonej fundacji lub stowarzyszenia. Trzeba wejść na stronę www.facebook.com/fundraisers i kliknąć „Zbierz pieniądze”. Zostaniemy poproszeni o wybór beneficjenta z listy zweryfikowanych organizacji charytatywnych, zakładanego celu zbiórki oraz daty jej zakończenia. W kolejnym kroku możemy dodać nazwę i opis akcji a na końcu jej zdjęcie – możemy wybrać jedno z proponowanych lub dodać własne.
Zbiórki urodzinowe - osoby, które udostępniły informację o dacie swoich urodzin na Facebooku mają możliwość utworzenia zbiórki urodzinowej maksymalnie dwa tygodnie wcześniej. Trzeba wybrać organizację na rzecz, której chcemy zbierać pieniądze i zaprosić przyjaciół do udzielenia wsparcia z tej okazji.
Przycisk „Przekaż datek” – „Przekaż datek” umożliwia zbieranie funduszy na Facebooku na rzecz organizacji pozarządowych.
Przycisk „Przekaż datek” we wpisie: Zarówno ludzie jak i strony na Facebooku mogą dodać przycisk „Przekaż datek” do swojego wpisu aby szybko zebrać dotacje. Przycisk może zostać przypięty do dowolnego tekstu – zwierającego film, zdjęcie lub tekst.
Przycisk „Przekaż datek” w nagłówku strony: Strony organizacji pozarządowych mogą dodać przycisk „Przekaż datek” w nagłówku swojej strony na Facebooku.
Przycisk „Przekaż datek” w transmisji na żywo: by zbierać dotacje w trakcie transmisji na żywo, ludzie i zweryfikowane strony organizacji mogą również dołączyć przycisk przekazania datku do transmisji – widzowie mogą udzielić wsparcia w jej trakcie a także po jej zakończeniu i umieszczeniu na stronie.
Facebook nie pobiera żadnych opłat z tytułu pośrednictwa w zbieraniu datków na rzecz organizacji non-profit zrealizowanych przez platformę płatniczą Facebooka.
Dołącz do dyskusji: Zbiórka na „ostatnią puszkę” prezydenta Pawła Adamowicza największa w historii europejskiego Facebooka