W lipcu 2024 roku w badaniu Mediapanel wprowadzono zmiany mające wyeliminować m.in. przymusowe odsyłanie internautów na strony główne portali. Którzy wydawcy, domeny internetowe i aplikacje mobilne mają najwięcej użytkowników?
Odpowiadające za Mediapanel firmy PBI i Gemius w maju zapowiedziały, że w badaniu zostaną wprowadzone zmiany, w efekcie których zmuszanie internautów do przeklikiwania np. przez stronę główną, żeby przeczytać właściwy tekst, nie będzie wpływać na wyniki odwiedzalności. Zmiany wdrożono z początkiem lipca.
Nie wywołało to wielkich zmian w zestawieniu najpopularniejszych domen. Allegro.pl co prawda w porównaniu w marcem (potem do czerwca nie publikowano już rankingu domen) zanotowało spadek liczby użytkowników z 17,38 do 13,64 mln i spadło z czwartego na siódme miejsce, ale częściowo to skutek sezonu wakacyjnego.
Zresztą więcej domen zanotowało spadki odwiedzalności w porównaniu z marcem. Liderujące Google.com w zeszłym miesiącu odwiedziło 26,25 mln polskich internautów, spędzając średnio po godzinie, 21 minut i 29 sekund, podczas gdy cztery miesiące wcześniej było to 27,22 mln użytkowników oraz godzina, 35 minut i 6 sekund przeciętnego czasu korzystania
Onet.pl z 15,54 mln odwiedzających, z których każdy spędził przeciętnie godzinę, 38 minut i 54 sekundy, znalazł się nad WP.pl (15,04 mln użytkowników) oraz Interia.pl (14,64 mln). Przy czym na WP.pl odwiedzający spędził średnio więcej czasu - godzinę, 46 minut i 39 sekund.
W tej statystyce bezkonkurencyjne są globalne platformy: przeglądarkowy YouTube (5 godzin, 48 minut i 40 sekund) oraz Facebook (2 godziny, 34 minuty i 49 sekund).
Strony i aplikacje Google łącznie przyciągnęły w lipcu 2024 roku 28,69 mln polskich internautów, każdy korzystał z nich średnio przez 20 godzin, 50 minut i 26 sekund. W serwisach i aplikacjach Meta Platforms (bez klasyfikowanego osobno WhatsAppa) każdy z 25,33 mln polskich użytkowników spędził przeciętnie 22 godziny, 36 minut i 36 sekund, a TikTok przyciągnął 13,58 mln internautów, średnio na 18 godzin, 49 minut i 7 sekund.
Grupa Wirtualna Polska zanotowała 20,36 mln użytkowników oraz 2 godziny, 18 minut i 40 sekund przeciętnego czasu korzystania, Grupa Ringier Axel Springer Polska - 19,9 mln odwiedzających oraz godzinę, 53 minuty i 28 sekund średniego czasu, a Grupa Polsat-Interia - 19,41 mln użytkowników oraz godzinę, 13 minut i 20 sekund przeciętnego czasu.
Na komputerach najmocniej przyciąga Netflix
Tylko na komputerach serwisy i aplikacje Grupy Google zanotowały 21,26 mln użytkowników oraz 5 godzin, 5 minut i sekundę średniego czasu korzystania, a te należące do Meta Platforms - 11,72 mln odwiedzających oraz 3 godziny, 40 minut i 34 sekundy przeciętnego czasu korzystania.
Z kolei Netflix przyciągnął 2,81 mln polskich internautów, każdego średnio na 6 godzin, 27 minut i 29 sekund.
Google.com na komputerach odwiedziło 19,13 mln użytkowników, spędzając średnio po godzinę, 25 minut i 3 sekundy.
Przeglądarkowy YouTube zanotował 12,36 mln odwiedzających oraz 6 godzin, 36 minut i 2 sekundy przeciętnego czasu korzystania, a analogiczna wersja Facebooka - 10,79 mln użytkowników oraz 3 godziny, 49 minut i 31 sekund średniego czasu korzystania.
Z kolei na smartfonach i tabletach strony i aplikacje Google’a odwiedziło 25,81 mln polskich internautów, z których każdy spędził przeciętnie 18 godzin, 58 minut i 53 sekundy.
Porównywalny średni czas korzystania zanotowali dwaj inni wydawcy. Grupa Meta Platforms (bez WhatsAppa) przyciągnęła 23,21 mln użytkowników, przeciętnie na 22 godziny, 49 minut i 17 sekund zaś TikTok - 12,85 mln internautów, średnio na 19 godzin, 49 minut i 24 sekundy.
Wśród czołowych domen poziom godziny średniego czasu korzystania przez odwiedzającego z naddatkiem przekroczył jedynie przeglądarkowy YouTube. Odwiedziło go 11,58 mln internautów, spędzając przeciętnie po 2 godziny, 8 minut i 39 sekund.
Google.com zanotowało 21,25 mln użytkowników oraz 33 minuty i 5 sekund średniego czasu korzystania, a Onet.pl - 14,55 mln odwiedzających oraz 52 minuty i 31 sekund przeciętnego czasu.
Ponad doba na TikToku
Wśród aplikacji mobilnych pułap 20 mln użytkowników przekroczyła jedynie aplikacja Google. Każdy z 23,04 ml odwiedzających spędził w niej średnio godzinę, 28 minut i 35 sekund.
Aplikacja TikToka przyciągnęła zaś 10,12 mln internautów, przeciętnie na 25 godzin, a aplikacja Facebooka - 19,97 mln użytkowników, średnio na 15 godzin, 44 minuty i 28 sekund.
Wśród aplikacji audytowanych w Mediapanelu zdecydowanym liderem zasięgowym jest Allegro - z 8,09 mln użytkowników oraz 2 godzinami, 3 minutami i 30 sekundami średniego czasu spędzonego przez każdego.
Z aplikacji RMF ON mobile skorzystało 187,1 tys. internautów, spędzając z nią przeciętnie 7 godzin, 37 minut i 49 sekund.