Agora z większym zyskiem w internecie, radiu i prasie. „Gazeta Wyborcza” ma 241 tys. subskrybentów cyfrowych
W trzecim kwartale br. grupa Agora mimo spadku przychodów poprawiła rentowność w segmencie internetowym, radiowym i prasowy. W kinach Helios sprzedano jedynie 933 tys. biletów, „Gazeta Wyborcza na koniec września miała 240,7 tys. subskrybentów cyfrowych, a TOK FM - 24,8 tys.
W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 34,2 proc. do 193 mln zł, a jej strata netto wg nowego standardu rachunkowego MSSF 16 pogłębiła się z 3,1 do 9 mln zł. Natomiast zysk EBITDA firmy zmalał z 47,4 do 33,2 mln zł, wynik operacyjny - z 8,3 mln zł zysku do 4,3 mln zł straty.
73 proc. mniej widzów w kinach Helios
Spadek przychodów i rentowności grupy Agora wynika przede wszystkim z sytuacji w branży kinowej, w której firma ma sieć kin Helios i spółkę Next Film zajmującą się produkcją i dystrybucją filmów.
Z powodu epidemii kina w całym kraju były zamknięte od połowy marca do początku czerwca, a potem działały według standardów sanitarnych pozwalających zajmować widzom maksymalnie połowę miejsc. Dodatkowo brakowało atrakcyjnego repertuaru, bo przesunięto premiery wielu hitów. W drugiej połowie października limit zajętych miejsc zmniejszono do 25 proc., a na początku listopada zamknięto wszystkie kina przynajmniej do 29 listopada.
Od lipca do września br. w kinach Helios sprzedano 932,9 tys. biletów, o 72,7 mniej niż rok wcześniej. W konsekwencji przychody z ich sprzedaży zmalały rok do roku o 74,2 proc. do 16,2 mln zł, ze sprzedaży przekąsek i napojów - o 71,6 proc. do 8,1 mln zł, a z reklam kinowych - o 76,1 proc. do 2,2 mln zł.
Spółka Next Film wprowadziła do kin w zeszłym kwartale jeden film - „Tarapaty 2”, jej wpływy skurczyły się z 5 do 0,9 mln zł (w trzecim kwartale ub.r. dystrybuowała „Piłsudskiego” i „Na bank się uda”.
Natomiast przychody Wydawnictwa Agora poszły w górę z 9 do 11,5 mln zł. W zeszłym kwartale oficyna sprzedała 0,3 proc. egz. książek i płyt.
Koszty operacyjne pionu filmowo-książkowego zmalały dużo słabiej niż przychody - o 39,9 proc. do 66,4 mln zł. Najmocniej ograniczono wydatki na usługi obce (głównie zakup kopii filmowych i wynagrodzenia dla producentów) - o 62,9 proc. do 14,6 mln zł oraz reprezentację i reklamę - o 67,9 proc. do 2,5 mln zł. Natomiast koszty amortyzacji zmniejszyły się tylko o 11 proc. do 18,7 mln zł.
Dużo większy spadek wpływów niż kosztów przełożył się na pogorszenie wyników rentowności segmentu. Wynik operacyjny poszedł w dół z 12,2 mln zł zysku do 18,9 mln zł straty, a wynik EBITDA - z 33,3 mln zł zysku do 0,2 mln zł straty.
„Gazeta Wyborcza” zyskuje sprzedażowo, traci reklamowo
Przychody segmentu prasowego Agory zmalały natomiast w minionym kwartale o 24,2 proc. do 47,9 mln zł. O ile łączne wpływy ze sprzedaży tytułów prasowych spadły o 2,3 proc. do 25,9 mln zł (m.in. dlatego że wiosną br. firma zrezygnowała z miesięczników „Logo” i „Avanti”), o tyle tylko przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” wzrosły o 3,4 proc. do 24,5 mln zł.
„Gazeta Wyborcza” tak jak inne dzienniki notuje spadki sprzedażowe, jednocześnie regularnie jest podnoszona jej cena egzemplarzowa (z początkiem sierpnia podrożało wydanie weekendowe i poniedziałkowe, poprzednią podwyżkę wprowadzono w listopadzie ub.r.).
Przychody sprzedażowe „GW” zwiększyły się w minionym kwartale dzięki wyższym wpływom z prenumeraty cyfrowej. Na koniec września br. korzystało z niej 240,7 tys. użytkowników, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Na koniec czerwca br., po wiosennym lockdownie, subskrybentów było nieco więcej - 243 tys. Agora nie podaje, ile wynoszą przychody od nich, natomiast zaznaczyła w sprawozdaniu, że rok do roku „istotnie wzrosły”.
Natomiast wpływy reklamowe pionu prasowego poszły w dół o 31,4 proc. do 14 mln zł, z czego przychody „Gazety Wyborczej” z reklam - o 28,8 proc. do 12,6 mln zł.
Koszty operacyjne tego segmentu ograniczono o 44,8 proc. do 35,3 mln zł. Po zamknięciu w połowie ub.r. dwóch drukarni i przy malejącym nakładzie „GW” nakłady na materiały, energię, towary i usługi poligraficzne zmalały o 44,2 proc. do 11,1 mln zł, na wynagrodzenia - o 24,1 proc. do 18,9 mln zł, a na reprezentację i reklamy - aż o 80,4 proc. do 1,8 mln zł.
W efekcie zysk EBITDA pionu prasowego poszły w górę z 1,1 do 14,3 mln zł, a wynik operacyjny - z 0,7 mln zł straty do 12,6 mln zł.
Grupa AMS traci mniej niż cała reklama zewnętrzna
W segmencie outdoorowym Agory (obejmującym grupę AMS) przychody wyniosły w minionym kwartale 33,4 mln zł o 20,7 proc. mniej niż przed rokiem. Firma zwraca uwagę, że na całym rynku reklamy zewnętrznej spadek był głębszy - według danych IZRZ wyniósł 26,7 proc.
- Lepsza niż rynkowa dynamika wpływów reklamowych AMS wynika z dobrych wyników w segmencie OOH klasyczne oraz współpracy z kontrahentami i przygotowania dedykowanej oferty na powrót po pandemii - podano w prezentacji Agory.
Koszty operacyjne pionu outdoorowego zmalały słabiej od przychodów - o 14,4 proc. do 31,4 mln zł. Wydatki na utrzymanie systemu zmniejszyły się o 24,8 proc. do 8,2 mln zł, na realizację kampanii - o 28,1 proc. do 4,6 mln zł, za to koszty amortyzacji wzrosły o 8,8 proc. do 8,7 mln zł.
Przełożyło się to na spadek zysku EBITDA z 13,4 do 10,5 mln zł oraz zysku operacyjnego z 5,4 do 2 mln zł.
Spadły wpływy Yieldbirda, 29 proc. mniej na pensje
Pion internetowy Agory zanotował spadek przychodów o 6,4 proc. do 45,1 mln zł, z czego wpływy reklamowe zmniejszyły się o 3,5 proc. do 41,4 mln zł. Firma tłumaczy, że wynika to z mniejszych wpływów jej spółki zależnej Yieldbird oraz sprzedaży spółki Plan D (wcześniej Domiporta) z serwisami nieruchomościowymi.
Wydatki operacyjne segmentu ograniczono o 19,3 proc. do 36 mln zł. koszty usług obcych zmalały o 12,5 proc. do 23 mln zł, a wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych - o 29,4 proc. do 8,9 mln zł. - To głównie efekt zmniejszenia zatrudnienia etatowego w pionie Gazeta.pl oraz w spółce Yieldbird - podano w sprawozdaniu. Dodatkowo ze spółką Goldenline wiosną w ramach dobrowolnych odejść pożegnało się 26 pracowników.
Za to koszty amortyzacji zwiększyły się o 10 proc. do 2,2 mln zł („,związane z inwestycjami w unowocześnienie infrastruktury technologicznej serwisu Gazeta.pl, co pozwoliło na rozwój produktów reklamowych oraz poprawę widoczności portalu w wynikach najpopularniejszych wyszukiwarek” - uzasadniono w prezentacji Agory), a reprezentacji i reklamy - o 13 proc. do 2,6 mln zł.
W efekcie zysk EBITDA zwiększył się z 5,6 do 11,3 mln zł, a zysk operacyjny - z 3,6 do 9,1 mln zł.
TOK FM ma 24,8 tys. subskrybentów cyfrowych
W segmencie radiowym Agory przychody zmalały w zeszłym kwartale o 13,7 proc. do 22,1 mln zł, a same wpływy reklamowe - o 7,5 proc. do 19,6 mln zł.
Agora opisuje, że wskutek epidemii „skurczyły się wpływy ze sprzedaży czasu antenowego w stacjach należących do Grupy Radiowej Agory oraz ze świadczonej usługi pośrednictwa w sprzedaży dla kin sieci Helios, wyższe natomiast były wpływy z usługi pośrednictwa w sprzedaży czasu antenowego w stacjach innych nadawców”.
Ponadto wzrosły przychody z działalności stacji radiowych w internecie. Na koniec września ofertę subskrypcyjną TOK FM miało wykupioną 24,8 tys. użytkowników, wobec 18,6 tys. rok wcześniej.
Koszty operacyjne pionu zmalały o 26,5 proc. do 16,9 mln zł. Wydatki na usługi obce spadły o 16,1 proc. do 7,3 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 18,5 proc. do 6,6 mln zł. Natomiast nakłady marketingowe ograniczono z 2,8 do 1,5 mln zł.
Dzięki temu poprawiła się rentowność segmentu radiowego: zysk EBITDA poszedł w górę z 4,4 do 7 mln zł, a zysk operacyjny - z 2,6 do 5,2 mln zł.
Pod koniec września Agora poinformowała, że pozyskała innego typu finansowanie kredytowe: 65 mln zł kredytu w rachunku bieżącym i aneks do umowy w sprawie 35 mln zł limitu kredytowego. Natomiast sieć kinowa Helios otrzymała od dwóch banków 40 mln zł z kredytów.
Z końcem września z zarządu Agory odszedł Grzegorz Kania, został dyrektorem finansowym produkującej gry wideo spółki Huuuge. W zarządzie Agory jego obowiązki przejęła Anna Kryńska-Godlewska.
Kurs giełdowy w górę
We wtorek po południu akcje Agory na warszawskiej giełdzie drożały o nawet 4,6 proc. Kurs giełdowy spółki do historycznych minimów spadł z październiku, malejąc w ciągu miesiąca z ok. 6,50 zł do 4,44 zł.
Odbicie w górę nastąpiło w poniedziałek w zeszłym tygodniu po informacji koncernu Pfizer o opracowaniu szczepionki na koronawirusa. Agora była wśród najmocniej rosnących spółek, w ciągu dnia jej akcje podrożały o 28,8 proc.
Dołącz do dyskusji: Agora z większym zyskiem w internecie, radiu i prasie. „Gazeta Wyborcza” ma 241 tys. subskrybentów cyfrowych