Reklama zewnętrzna wyszła na plus w IV kwartale 2014 r.
W ub.r. wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły 448,5 mln zł, minimalnie mniej niż rok wcześniej. Przy czym w samym czwartym kwartale wzrosły o 3,9 proc., głównie dzięki kampaniom przed wyborami samorządowymi. Wydatki na reklamę tranzytową w całym ub.r. wyniosły 15,3 mln zł, a jej udział w rynku outdoorowym - 3,4 proc.
W ciągu roku niewielkie spadki wartości rynku outdoorowego nastąpiły w pierwszym i trzecim kwartale, a wzrosty - w drugim i czwartym. O ile w pierwszych trzech kwartałach nastąpił spadek o 1,5 proc. (zobacz szczegóły), o tyle w czwartym kwartale - wzrost o 3,9 proc.
Ten wzrost wynika m.in. z aktywności marketingowych partii i kandydatów w ramach kampanii przed wyborami samorządowymi. IGRZ szacuje, że wydatki te wyniosły 8,6 mln zł - mniej niż cztery lata wcześniej, ale zdecydowanie więcej niż przed ubiegłorocznymi wyborami do Parlamentu Europejskiego (5,3 mln zł). W całym ub.r. marketing polityczny stanowił ponad 3 proc. wartości rynku outdoorowego.
Znacznie większe znaczenie dla reklamy zewnętrznej mają inne branże. Wydatki sektora handlowego stanowiły w ub.r. 23 proc. wartości rynku outdoorowego, branży rozrywki i kultury - 13,7 proc., sektora żywności - 13,2 proc., a telekomunikacji - 11,5 proc. W samym czwartym kwartale te udziały wynosiły: handel - 23,5 proc., rozrywka/kultura - 12,9 proc., telekomunikacja - 11,7 proc., żywność - 9,8 proc., a finanse/marketing - 7,7 proc.
- Na wynik 2014 roku złożyły się nie tylko poprawiające się uwarunkowania zewnętrzne, ale przede wszystkim praca „sztabowców” firm OOH koncypujących nowe relacje sprzedażowe na rynku reklamowym - komentuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Sądzę, że ten kierunek działania będzie wpływać na rozwój naszej branży w ciągu dwóch kolejnych lat - dodaje.
Izba szacuje, że wpływy mniejszych firm z rynku outdoorowego, które nie przekazały do niej swoich danych, wyniosły w ub.r. prawie 90 mln zł.
Na drugiej podstronie prezentujemy statystyki reklamy tranzytowej
1 2
Dołącz do dyskusji: Reklama zewnętrzna wyszła na plus w IV kwartale 2014 r.