Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)
Po dużych wzrostach w latach 2012-2013 serwisy społecznościowe Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm w ub.r. nie zwiększyły już znacząco swoich zasięgów w polskim internecie. Liczba użytkowników Twittera ustabilizowała się u nas na poziomie 2,5-3 mln miesięcznie, Instagrama - 2-2,3 mln, Pinteresta - 1,4-1,7 mln, a Ask.fm - 2-2,5 mln.
Twitter rekordową jak dotąd liczbę polskich użytkowników zanotował we wrześniu ub.r. - 3 mln, co stanowiło 13,8 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Natomiast najmniej odwiedzających w ub.r. miał w kwietniu, maju i październiku - po 2,4 mln - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
W ub.r. nie było już tendencji wzrostowej w statystykach portalu. Tymczasem w 2013 roku od stycznia do grudnia liczba jego polskich użytkowników wzrosła z 1,84 do 2,76 mln, a w 2012 roku - z 1,43 do 1,82 mln. Za to w ub.r. serwis w październiku miał tylko minimalnie więcej odwiedzających niż rok wcześniej, a w listopadzie - o 107,5 tys. mniej.
Jak analizowaliśmy rok temu, dwie trzecie polskich użytkowników Twittera ma do 34 lat, prawie 30 proc. posiada wyższe wykształcenie, a 25 proc. miesza w dużych miastach (zobacz szczegóły).
Twitter tak jak wszystkie zagraniczne serwisy nie jest w Megapanelu objęty audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nim polscy użytkownicy.
Warto zaznaczyć, że użytkownicy oznaczają wszystkich internautów odwiedzających Twittera, a nie tylko tych mających konto na portalu. Liczby te mogą się znacząco różnić, ponieważ wszystkie treści w serwisie są dostępne także dla niezarejestrowanych internautów. Podobnie jest w przypadku analizowanych poniżej Instagrama, Pinteresta i Ask.fm.
Twitter w Polsce w latach 2012-2014 roku | ||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
miesiąc | 2012 | 2013 | 2014 | |||
real users | zasięg | real users | zasięg | real users | zasięg | |
styczeń | 1 433 213 | 7,48% | 1 840 796 | 9,51% | 2 613 944 | 12,37% |
luty | 1 325 662 | 6,87% | 1 751 324 | 8,91% | 2 693 981 | 12,62% |
marzec | 1 354 212 | 6,99% | 2 019 172 | 10,07% | 2 803 849 | 13,00% |
kwiecień | 1 265 710 | 6,50% | 2 254 248 | 11,04% | 2 448 525 | 11,34% |
maj | 1 429 645 | 7,34% | 2 328 016 | 11,37% | 2 442 289 | 11,28% |
czerwiec | 1 533 541 | 7,84% | 2 533 410 | 12,48% | 2 715 529 | 12,52% |
lipiec | 1 438 571 | 7,39% | 2 183 056 | 10,57% | 2 701 444 | 12,35% |
sierpień | 1 582 467 | 8,14% | 2 127 008 | 10,17% | 2 817 296 | 12,86% |
wrzesień | 1 461 821 | 7,52% | 2 171 598 | 10,33% | 3 004 101 | 13,81% |
październik | 1 501 319 | 7,72% | 2 400 950 | 11,35% | 2 414 586 | 11,21% |
listopad | 1 824 715 | 9,41% | 2 636 403 | 12,47% | 2 528 881 | 11,79% |
grudzień | 1 725 333 | 8,92% | 2 764 613 | 13,06% | - | - |
Liczba polskich użytkowników przeglądarkowej wersji Instagrama w 2013 roku potroiła się, rosnąc z 494,1 tys. w styczniu do 1,51 mln w grudniu. W ub.r. ten wzrost znacznie wyhamował - serwis w kwietniu przekroczył pułap 2 mln użytkowników, po czym notował stabilną odwiedzalność wynoszącą 2-2,3 mln (z rekordowymi 2,32 mln w czerwcu i lipcu).
Zaznaczmy, że Instagram to przede wszystkim aplikacja mobilna, natomiast popularność jego przeglądarkowej wersji w sporej części wynika z zamieszczania linków do udostępnionych w niej zdjęć w innych serwisach społecznościowych (przede wszystkim na Facebooku, który jest właścicielem Instagrama). Przy czym Twiter zaczął niedawno zachęcać użytkowników, żeby publikowali zdjęcia bezpośrednio we wpisach, a nie odsyłali poprzez linki na Instagram (więcej na ten temat).
Instagram w Polsce w latach 2012-2014 roku | ||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
miesiąc | 2012 | 2013 | 2014 | |||
real users | zasięg | real users | zasięg | real users | zasięg | |
styczeń | - | - | 494 109 | 2,55% | 1 820 783 | 8,62% |
luty | - | - | 534 098 | 2,72% | 1 806 149 | 8,46% |
marzec | - | - | 689 498 | 3,44% | 1 979 857 | 9,18% |
kwiecień | - | - | 973 886 | 4,77% | 2 124 578 | 9,84% |
maj | - | - | 1 180 054 | 5,76% | 2 143 678 | 9,90% |
czerwiec | - | - | 1 096 284 | 5,40% | 2 318 779 | 10,69% |
lipiec | - | - | 1 082 679 | 5,24% | 2 318 245 | 10,60% |
sierpień | 327 031 | 1,68% | 1 563 774 | 7,47% | 2 293 351 | 10,47% |
wrzesień | 410 000 | 2,11% | 1 440 117 | 6,85% | 2 050 190 | 9,42% |
październik | 367 049 | 1,89% | 1 516 158 | 7,17% | 2 019 960 | 9,38% |
listopad | 404 417 | 2,09% | 1 482 347 | 7,01% | 2 274 248 | 10,60% |
grudzień | 477 540 | 2,47% | 1 506 182 | 7,12% | - | - |
Zasięg Ask.fm wzrósł skokowo w drugiej połowie 2012 roku - z 118,1 tys. użytkowników w lipcu do 687,2 tys. w grudniu, natomiast w 2013 roku zwiększył się ponad dwukrotnie - z 1,08 mln w styczniu do 2,2-2,5 mln od sierpnia do grudnia.
W ub.r. odwiedzalność serwisu była na rekordowo wysokim poziomie 2,4-2,6 mln użytkowników (z najlepszym wynikiem - 2,58 mln - w lutym) utrzymywał się do lipca. Potem jednak nastąpił spory spadek i od września do listopada portal notował po ok. 2 mln odwiedzających.
Ask.fm w Polsce w latach 2012-2014 roku | ||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
miesiąc | 2012 | 2013 | 2014 | |||
real users | zasięg | real users | zasięg | real users | zasięg | |
styczeń | - | - | 1 080 163 | 5,58% | 2 495 409 | 11,81% |
luty | - | - | 1 444 390 | 7,35% | 2 578 087 | 12,08% |
marzec | - | - | 1 409 406 | 7,03% | 2 405 387 | 11,16% |
kwiecień | - | - | 1 612 973 | 7,90% | 2 391 408 | 11,08% |
maj | - | - | 1 792 963 | 8,76% | 2 453 752 | 11,33% |
czerwiec | - | - | 1 748 851 | 8,61% | 2 445 055 | 11,28% |
lipiec | 118 139 | 0,61% | 1 847 106 | 8,94% | 2 496 280 | 11,41% |
sierpień | 255 779 | 1,32% | 2 491 482 | 11,91% | 2 222 269 | 10,15% |
wrzesień | 223 525 | 1,15% | 2 528 890 | 12,03% | 2 024 339 | 9,30% |
październik | 362 303 | 1,86% | 2 464 024 | 11,65% | 1 990 621 | 9,24% |
listopad | 556 586 | 2,87% | 2 442 225 | 11,55% | 1 968 708 | 9,18% |
grudzień | 687 245 | 3,55% | 2 259 708 | 10,68% | - | - |
Inaczej jest w przypadku Pinteresta, w którego zeszłorocznych wynikach widać niewielki wzrost. Od sierpnia do listopada serwis notował 1,5-1,7 mln użytkowników miesięcznie (rekordowe 1,68 mln w listopadzie), podczas gdy od stycznia do lipca miał ich 1,1-1,5 mln.
Przy czym już pod koniec 2013 roku Pinterest osiągnął pułap 1,5 mln użytkowników. W tamtym roku ich liczba potroiła się - z 443,6 tys. w styczniu do 1,55 mln w grudniu. Podobny wzrost nastąpił w 2012 roku: ze 140-210 tys. w lutym i marcu do 454-463 tys. w listopadzie i grudniu.
Pinterest w Polsce w latach 2012-2014 roku | ||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
miesiąc | 2012 | 2013 | 2014 | |||
real users | zasięg | real users | zasięg | real users | zasięg | |
styczeń | - | - | 443 580 | 2,29% | 1 371 621 | 6,49% |
luty | 137 890 | 0,71% | 514 121 | 2,61% | 1 483 784 | 6,95% |
marzec | 209 288 | 1,08% | 456 531 | 2,28% | 1 429 664 | 6,63% |
kwiecień | 290 688 | 1,49% | 389 756 | 1,91% | 1 155 285 | 5,35% |
maj | 318 128 | 1,63% | 860 110 | 4,20% | 1 325 982 | 6,12% |
czerwiec | 310 721 | 1,59% | 1 264 173 | 6,23% | 1 268 610 | 5,85% |
lipiec | 303 714 | 1,56% | 869 872 | 4,21% | 1 458 015 | 6,66% |
sierpień | 308 986 | 1,59% | 778 401 | 3,72% | 1 629 088 | 7,44% |
wrzesień | 364 925 | 1,88% | 1 217 854 | 5,79% | 1 532 625 | 7,04% |
październik | 339 190 | 1,74% | 1 305 277 | 6,17% | 1 640 703 | 7,62% |
listopad | 454 057 | 2,34% | 1 466 445 | 6,93% | 1 682 992 | 7,85% |
grudzień | 463 255 | 2,39% | 1 553 383 | 7,34% | - | - |
Warto dodać, że w ostatnich latach równocześnie ze wzrostami popularności tych serwisów, a także utrzymywaniem pozycji zdecydowanego lidera w sektorze social media przez Facebooka, nastąpiły spore spadki kilku polskich serwisów i usług społecznościowych.
Najgłośniej było o osłabieniu pozycji NK.pl, którą w ub.r. odwiedzało miesięcznie 5-7 mln użytkowników (z tendencją spadkową z miesiąca na miesiąc), podczas gdy w latach 2010-2011 było to 11-12 mln (więcej na ten temat). Ponadto duże spadki odwiedzalności zanotowały komunikator GG (więcej o tym) i serwis Fotka.pl (zobacz szczegóły), z kolei wśród serwisów mikroblogowych mocno osłabły Pinger.pl i Flaker.pl, a Blip.pl został zamknięty w połowie 2013 roku.
Dołącz do dyskusji: Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)
Наш сайт: https://lcokbhlw.bestseller-super.ru