Działająca w Polsce od połowy czerwca platforma Max w sierpniu miała mniejszą przewagę w oglądalności nad Disney+, natomiast SkyShowtime odrobił część różnicy dzielącej go od Polsat Box Go. Zdecydowanym liderem pozostaje Netflix, na którego przypada połowa łącznego czasu korzystania z platform streamingowych z wideo - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
W sierpniu 2024 roku Netfliksa odwiedziło 9,73 mln polskich użytkowników, czyli 32,6 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Każdy spędził tam średnio 5 godzin, 32 minuty i 27 sekund, co przełożyło się na 50,15 proc. udziału w całkowitym czasie korzystania z platform streamingowych z treściami wideo - pokazują wyniki badania Mediapanel opracowane przez Wirtualnemedia.pl. To dane z komputerów, smartfonów i tabletów, natomiast bez uwzględnienia odwiedzialności na smart TV, która nie jest mierzona w Mediapanelu.
Netflix przyciągnął ok. trzech razy więcej użytkowników niż kolejne w tej statystyce Max (3,57 mln) i Disney+ (3,14 mln), zaś ponad trzy godziny średniego czasu korzystania zanotowały jeszcze tylko Max oraz TVP VOD. W efekcie jego udział w łącznym czasie korzystania ze streamingu wideo jest prawie pięć razy wyższy niż wynik platformy Max.
CZYTAJ TEŻ: Netflix podnosi ceny w Polsce. Pakiet podstawowy za ponad 30 zł
Zdecydowanym liderem naszego rynku streamingowego Netflix jest od kilku lat. Pod względem zasięgu został nieznacznie wyprzedzony tylko w lutym 2021 roku, gdy obowiązywały jeszcze obostrzenia covidowe, a na Playerze bez premiery w kinach pojawił się nowy film z hitowej serii „Listy do M.”
Max przed Disney+
Na platformie Max, która pojawiła się u nas w połowie czerwca, każdy z 3,57 mln polskich użytkowników (11,98 proc. zasięgu) spędził średnio 3 godziny, 17 minut i sekundę, co przełożyło się na 10,92 proc. udziału w łącznym czasie korzystania ze streamingu. Według planów TVN Warner Bros. Discovey na Maksa w ciągu roku przeniosną się subskrybenci Playera, który będzie działał dalej jako darmowa platforma. W zeszłym miesiącu Playera odwiedziło 2,5 mln internautów (8,38 proc. zasięgu), spędzając przeciętnie po godzinie, 48 minut i 41 sekund, co dało 4,21 proc. udziału w całkowitym czasie korzystania.
Oprócz Netfliksa i Maksa w zestawieniu są jeszcze trzy globalne platformy, które pojawiły się u nas w ostatnich latach. Disney+, działający w Polsce od połowy 2022 roku, zanotował 3,14 mln użytkowników, 10,52 proc. zasięgu, 2 godziny, 49 minut i 5 sekund przeciętnego czasu korzystania i 8,23 proc. udziału w łącznym czasie.
Prime Video, oferowany u nas przez Amazona od jesieni 2021 roku, przyciągnął 2,9 mln internautów (9,72 proc. zasięgu), każdego średnio na godzinę, 40 minut i 5 sekund, co dało 4,5 proc. udziału w całkowitym czasie. Natomiast SkyShowtime, obecnego w Polsce od półtora roku, odwiedziło 1,55 mln internautów (5,21 proc. zasięgu), spędzając przeciętnie po godzinie, 28 minut i 55 sekund. Przełożyło się to na 2,14 proc. udziału w łącznym czasie korzystania ze streamingu.
CZYTAJ TEŻ: Disney+ znów zmieni ceny w Polsce. Będzie nowy pakiet
Poza czołową dziesiątką jest oferująca głównie transmisje sportowe Viaplay, która do połowy przyszłego roku wycofa się z Polski. W minionym miesiącu przyciągnęła 558,9 tys. polskich użytkowników (1,87 proc. zasięgu), każdego średnio na 37 minut i 33 sekundy. Jej udział w łącznym czasie korzystania ze streamingu wyniósł 0,33 proc., malejąc miesiąc do miesiąca o 43 proc. z 0,58 proc.
TVP VOD liderem telewizyjnym w streamingu
Wśród platform nadawców telewizyjnych na czele jest TVP VOD, z której w sierpniu br. skorzystało 2,01 mln internautów (6,74 proc. zasięgu), spędzając średnio po 3 godziny, 13 minut i 16 sekund oraz zapewniając 6,02 proc. udziału w całkowitym czasie korzystania ze streamingu.
Canal+ online zanotował 2,16 mln użytkowników, 7,23 proc. zasięgu, 2 godziny, 2 minuty i 50 sekund przeciętnego czasu korzystania oraz 4,11 proc. udziału w łącznym czasie, natomiast Polsat Box Go - 1,44 mln odwiedzających, 4,82 proc. zasięgu, godzinę, 40 minut i 19 sekund średniego czasu korzystania oraz 2,24 proc. udziału w całkowitym czasie.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W rankingu jest jedna platforma, która nie należy ani do globalnego koncernu, ani do nadawcy telewizyjnego. CDA Premium w zeszłym miesiącu odwiedziło 1,32 mln internautów (4,43 proc. zasięgu), spędzając średnio po godzinie, 16 minut i 4 sekundy. Przełożyło się to na 1,56 proc. udziału w łącznym czasie korzystania ze streamingu.
Natomiast tuż za czołową dziesiątką znalazł się Pilot WP - z 1,17 mln użytkowników, 3,91 proc. zasięgu, średnim czasem korzystania wynoszącym godzinę, 5 minut i 56 sekund oraz 1,19 proc. udziału w całkowitym czasie.
W porównaniu do lipca Netflix zanotował spadek liczby użytkowników o 170,3 tys. (1,7 proc.) oraz o minutę i 47 sekund przeciętnego czasu spędzonego przez każdego (0,5 proc.). W konsekwencji jego udział w łącznym czasie korzystania ze streamingu wideo zmalał o 2,09 pkt proc., czyli równe 4 proc.
Udział platformy Max zmniejszył się natomiast minimalnie - o 0,07 pkt proc. (0,6 proc.), ponieważ z jednej strony ubyło na niej 240,7 tys. internautów (6,3 proc. w dół), a z drugiej średni czas spędzony przez każdego wydłużył się o 14 minut i 36 sekund (8 proc.).
Disney+ i Canal+ online z dużymi wzrostami
Wzrosty w obu statystykach osiągnął Disney+: zyskał 152,4 tys. użytkowników (5,1 proc.) oraz 21 minut i 47 sekund przeciętnego czasu korzystania (14,8 proc.). W efekcie jego udział w łącznym czasie korzystania podskoczył o 1,28 pkt proc., a więc 18,5 proc., a strata pod tym względem do Maksa zmalała z 4,04 do 2,69 pkt proc.
CZYTAJ TEŻ: Disney+ po polsku z koncesją na 5 lat
Na Canal+ online przybyło 40,2 tys. internautów (1,9 proc.), a średni czas spędzony przez każdego wydłużył się o 19 minut i 59 sekund (18,3 proc.), dzięki czemu udział w całkowitym czasie korzystania zwiększył się o 0,64 pkt proc. (18,3 proc.). Natomiast udział SkyShowtime wzrósł o 0,16 pkt proc. (8,3 proc.), na co złożyło się wydłużenie przeciętnego czasu korzystania o 16 minut i 53 sekundy (23,4 proc. ) i spadek liczby użytkowników o 184,8 tys. (10,6 proc.).
SkyShowtime zmniejszył stratę pod względem udziału do Polsat Box Go, którego wynik zmalał o 0,14 pkt proc. (6 proc.), bo przy nieznacznym wzroście liczby odwiedzających (o 13,4 tys., czyli 0,9 proc.) średni czas spędzony przez każdego zmniejszył się o 5 minut i 30 sekund (5,2 proc.).
Natomiast Prime Video stracił 231,5 tys. polskich użytkowników (to 7,4 proc. w dół), dlatego mimo wzrostu średniego czasu korzystania o minutę i 36 sekund (1,6 proc.) jego udział w całkowity czasie zmalał o 0,37 pkt proc. (7,6 proc.).