SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Paczkomaty InPost w ponad połowie e-sklepów, dostawa w ten sam dzień mało popularna

58% polskich sprzedawców internetowych dostarcza zakupiony towar do Paczkomatów InPost. Wciąż rzadko oferowaną opcją jest dostawa tego samego dnia - wynika z badania ideao.pl.

Spośród partnerów logistycznych, z którymi współpracują zbadane polskie sklepy internetowe, największą popularnością cieszą się Paczkomaty InPost. Z usług tego dostawcy korzysta ponad połowa (58%) sprzedawców. Popularne są także międzynarodowe firmy kuriersko-spedycyjne DPD i UPS, z którymi współpracuje odpowiednio 46% i 42% e-sklepów.

Czwarte miejsce (34%) w zestawieniu najczęściej współpracujących z polskimi sprzedawcami dostawców zajmuje Poczta Polska. Tylko 10% sklepów jako dostawcę wybiera należącą do polskiego narodowego operatora usługę kurier48. Nieco większą popularnością cieszą się kurierzy DHL (24%), GLS (12%) oraz DB Schenker (10%). Klienci 10% sklepów mogą też skorzystać z usługi Stacja z Paczką.

Polski rynek logistyczny cechuje przy tym duża różnorodność. W trzech ze zbadanych sklepów klienci zamawiający produkty mogą otrzymać je za pośrednictwem kuriera Pekaes, zaś z usług FedEx i Dachser korzysta po 4% zbadanych sprzedawców. Wśród dostawców współpracujących z pojedynczymi sklepami uwzględnionymi w badaniu znalazły się ponadto firmy takie jak Siódemka, Gefco, Rohlig Suus, K-Ex oraz Raben.

Często zdarza się też, że jeden sprzedawca korzysta z usług kilku kurierów. Ma to miejsce w 68% zbadanych sklepów, zaś 30 spośród nich oferuje swoim klientom także wybór przewoźnika.

Rozwiązanie dla klientów, którzy chcą dostać swoją przesyłkę w krótszym czasie, jakim jest przesyłka ekspresowa, jest wciąż oferowane tylko przez 14% polskich sklepów.

Z kolei tylko 8% sprzedawców ma w swojej ofercie opcję dostawy tego samego dnia, czyli szczególną formę przesyłki ekspresowej, dostępną wyłącznie w obrębie poszczególnych miast i ich okolic, które znajdują się w pobliżu siedziby danego sklepu internetowego.

Osoby już podczas dokonywania zamówienia wiedzące, że w momencie planowanej dostawy nie będzie ich w domu, mają możliwość wybrania jednej z dostępnych alternatyw. Prawie wszystkie sklepy internetowe (98%) oferują m.in. możliwość podania innego adresu (np. miejsce pracy, miejsce zamieszkania członka rodziny), na który miałaby zostać wysłana paczka.

Możliwość odbioru towarów ze skrytek oferuje łącznie 60% sklepów internetowych. Oprócz InPost, współpracującego z 58% sklepów, można zdecydować się na odbiór przesyłki na stacji benzynowej dzięki usłudze Stacja z Paczką (10%) koncernu naftowego Orlen oraz w jednym z 2500 kiosków i saloników prasowych Ruch w ramach Paczki w Ruchu (4%).

O ile konsumenci składając zamówienie mogą często wybrać alternatywny adres dostarczenia przesyłki, tak o wiele rzadziej mogą oni podać preferowany przez nich przedział czasowy, w którym mogliby odebrać swoje zakupy. Tylko cztery ze zbadanych sklepów oferują wybór odpowiadającego klientowi dnia. Często jednak taka opcja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Zdarza się również, że standardowa opłata obejmuje tylko dni robocze, natomiast jeśli konsument chce, by jego przesyłka została doręczona w weekend, musi dopłacić od 10 do 20 zł. Inną możliwością decydowania o czasie dostarczenia przesyłki jest zaś wybór dokładnego przedziału czasowego podanego w godzinach. Taką możliwość oferują jednak tylko trzy sklepy internetowe uwzględnione w badaniu.

Polscy sprzedawcy często umożliwiają swoim klientom osobisty odbiór zamówionych produktów. Wiąże się to z faktem, że większość najpopularniejszych e-sprzedawców posiada również swoje sklepy stacjonarne. Często także są to tylko punkty odbioru, w których otrzymać można zamówiony towar. Łącznie dotyczy to 54% zbadanych sklepów. Za każdym razem jest to opcja, którą wybrać można spośród dostępnych w danym sklepie metod przesyłki.

Choć niektóre z firm kurierskich już przed kilkoma laty wprowadziły do swojej oferty "zielone" usługi kurierskie, mające zapewnić zrównoważenie emisji dwutlenku węgla podczas dostarczania przesyłek, w zbadanych sklepach internetowych nie znalazł się żaden, który wyraźnie oferowałby takie rozwiązanie.

W badaniach uwzględniono 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z porównywarką cen idealo.pl z siedzibą i magazynami dostawczymi w Polsce. W tym celu spośród 100 sklepów z najwyższą liczbą kliknięć dla witryny idealo.pl wybrano 50 sklepów z najwyższą pozycją w rankingu Alexa Traffic Ranks.

Dołącz do dyskusji: Paczkomaty InPost w ponad połowie e-sklepów, dostawa w ten sam dzień mało popularna

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl